Saab Sonett III (1970)
Omdat het geld ontbrak om ook onderhuids iets aan te passen, werd de derde generatie geparkeerd op het platform van zijn rondere voorganger. De langgerekte motorkap met klapkoplampen stak een flink eind voor de voorwielen uit, de USA-versies met dikke bumper maakten het nog bonter.
Chevrolet Camaro (1993)
Met een wagenlengte van 4,91 meter op een wielbasis van slechts 2,57 m heeft deze sportcoupé zo ongeveer de grootste overhang-ratio aller tijden. Na het verdwijnen van de Camaro in 2002 nam GM ook afscheid van het F-body platform dat ook onder de eerste Camaro (1967, toen 2,74 m) zat.
Lincoln Mark V (1977)
De Mark-serie van Lincoln staat bekend om zijn proportioneel uitgedaagde modellen. Met name de Mark V en VI zouden best wat meer centimeters tussen de assen kunnen gebruiken, al geldt dat eigenlijk voor zo ongeveer alle sedans en coupés van de Grote Drie uit die tijd.
Peugeot 407 Coupe (2005)
Zulke uitgebalanceerde schoonheden als de 504 en 406 Coupé waren, zo ongelukkig stond de 407 op zijn wielen. Dat zat hem vooral in zijn grote uitstekende snuit; bij de sedan en stationwagon al een controversieel stijlelement maar bij de lagere coupé deed het de auto en profil geen goed.
Jaguar XK8 (1996)
De XK8 moest het doen met het platform van zijn voorganger, de XJS, en hoewel die er qua overhang ook wat van kan, komt dat model er beter mee weg dan de XK8, waarvan de carrosserie gevoelsmatig iets te ver naar voren staat ten opzichte van de wielen.
Volkswagen Jetta (1984)
Compacte sedans zijn vaak afgeleid van een hatchback en daarom willen ze nog wel eens wringen op het netvlies. De eerste Jetta bewees in 1979 het tegendeel maar de Jetta II had een forsere kofferbak die nogal uit verhouding met de rest oogde.
Mitsuoka Galue (2005)
Wanneer je zoals het Japanse Mitsuoka eigen creaties bouwt op platforms van anderen, dan kom je niet altijd lekker uit. Zoals deze derde generatie van de Galue, gebaseerd op de Nissan Maxima. ‘Hoeveel overhang had u gewild?’ En nee, dit is niet gefotoshopt!