Het autoportier werd door de jaren heen telkens opnieuw uitgevonden

De zelfmoorddeur
Oftewel ‘suicide door’, met scharnieren aan de achterkant. De term is discutabel. Wel wordt dit soort portieren als gevaarlijk beschouwd omdat de wind er vat op kan krijgen wanneer hij onverwacht opent tijdens het rijden. Je loopt het risico uit de auto te vallen in een poging hem weer te sluiten.  Recente voorbeelden van dit soort deuren zijn de laatste Opel Meriva en de BMW i3, de Mazda MX-30 heeft ze ook. Op de afbeelding zie je een Lincoln Continental. 

De vlinderdeur
Oftewel ‘butterfly door’, die schuin omhoog en naar buiten toe openen. Een goed voorbeeld is de McLaren F1 uit 1992, en moderne McLarens hebben ze nog steeds. De eerste productieauto met vlinderdeuren was de Alfa Romeo 33 Stradale uit 1967.  
Alfa Romeo T33 Stradale
McLaren F1
De schaardeur
Oftewel ‘scissor door’, een variant op de vlinderdeur, waarbij het portier in dit geval schuin naar boven toe scharniert, maar niet naar buiten wijkt. De scharnieren zitten niet aan de A-stijl maar lager aan de carrosserie vast. De Lamborghini Countach was in 1974 de eerste productieauto die ze had. 

De schuifdeur
In de moderne tijd bekend geworden in de BMW Z1, waarbij het deurtje verticaal bewoog. Horizontaal kan ook, zoals bij de Peugeot 1007, en de achterportieren de B-Max en diverse grotere MPV’s uit de jaren tachtig, negentig en nul, of, uit een heel ander tijdperk, de Kaiser Darrin uit 1954.   
 Kaiser Darrin

De vleugeldeur
Oftewel ‘gullwing door’, met de scharnieren in het dak. Waarbij je hersenen als het goed is een direct lijntje leggen met de Mercedes 300 SL uit de 50’s. Het idee werd later gekopieerd bij onder andere de Bricklin SV-1 en DeLorean DMC12.

De huif
Oftewel ‘canopy’, waarbij het complete dak en ‘greenhouse’ (ramen en raamstijlen) op een of andere manier naar voren, achteren, zijwaarts of omhoog scharniert. Niet handig, wel cool. Dus veel toegepast op concept-cars, maar ook op bijvoorbeeld de tweezits Bond Bug uit 1970.  

De voordeur 
Het handelsmerk van de microcars uit de jaren 50 en 60, zoals de Heinkel Kabine en BMW Isetta. Je entert deze eitjes door het grote voorportier zijwaarts te openen, waarbij de stuurstang via extra scharnierpunten meebeweegt.

Micro Microlino, de moderne interpretatie van de Isetta.

Lees hier het gehele bericht