De beste Sneaker Merken ter Wereld!

Er was een tijd niet zo heel lang geleden dat het bijwonen van een speciaal evenement in een paar sneakers een zekere manier was om jezelf bij je glimmende-schoenen-collega’s als een sartoriale paria te bestempelen. Maar nu zijn sneakers in de mode en de beste sneakermerken vernieuwen voortdurend nieuwe en stijlvolle schoenen. Attitudes zijn op onvoorziene manieren verschoven en wat ooit de smerige uitbijter was, is nu de gouden standaard voor schoeisel.
De overgang van de atletiekbaan naar de catwalk is langzaam en geleidelijk gegaan, maar de laatste jaren heeft hij een crescendo bereikt; een crescendo dat voor onbepaalde tijd lijkt aan te houden. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan een aantal belangrijke ontwerpers en beste schoenmerken die de herensneakers in alle denkbare richtingen tot het uiterste hebben gedreven.
Sommigen hebben witleren kicks gemaakt die perfect passen bij een maatpak. Anderen vinden technologie uit die net zo goed rechtstreeks uit een lab in Area 51 (of gewoon Back to the Future) zou kunnen komen.
Hier kijken we naar de beste en populairste sneaker merken ter wereld wereld van dit moment.
1. Nike

Het merk werd in 1964 opgericht door baan- en veldcoach Bill Bowerman van de Universiteit van Oregon en heeft een lange staat van dienst op het gebied van werelds beste sportschoenen en technologische innovatie (Flyknit bovendeel en NikeID personalisatie in het laatste decennium). Meer dan dat, Nike weet producten te maken die hun aanzienlijke hype waarmaken. Het heeft meer iconen in zijn catalogus dan enig ander sneaker merk. Air Max, Air Force 1, en Air Jordan zijn allemaal sneakerdynastieën op zich, en ga nog verder terug en je vindt nog meer klassieke retrosneakers zoals de Cortez en de Blazer.
Nog steeds de meest herkenbare. Nog steeds de meest gewilde.
2. ADIDAS

De voortdurende technologische wapenwedloop tussen de sneaker merken van de wereld heeft enkele van de gedurfdste innovaties in sneakers opgeleverd. Gelukkig voor ons is er geen enkel teken van ophouden.
Vraag een willekeurige sneakerhead op straat wie in pole position staat, en ze zullen je vertellen dat het Nike is. Maar met vederlichte materialen en verbluffende zooltechnologie kun je gemakkelijk stellen dat de goede oude driestrepen manoeuvreren voor een inhaalslag. Adidas, opgericht in 1949, is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen, geleid door de wetenschap.
Er zijn de geliefde klassiekers – de Superstar, Stan Smith en Gazelle – en die gaan niet weg, maar de laatste jaren is het R&D-lab van het merk de Q-tak van de sneakerwereld geworden. Vergeet de Yeezy collab, het was de Ultra Boost die het allemaal veranderde, en onlangs heeft de Duitse sportgigant geëxperimenteerd met 3D-printing als productiemethode voor baanbrekende gevlochten zooltjes.
3. CONVERSE

Het is ongelooflijk (en lichtelijk angstaanjagend) om te bedenken hoeveel de wereld in de afgelopen 100 jaar is geëvolueerd. Commerciële vluchten, televisie, mobiele telefoons en internet zijn maar een paar van de uitvindingen die een revolutie teweeg hebben gebracht in onze manier van leven.
Met dat in gedachten is het een echte triomf van het ontwerp als iets dat een eeuw geleden werd geïntroduceerd nog steeds wereldwijd wordt gebruikt.
De beroemde high-top van Converse, de Chuck Taylor All Star, is zo’n item. De iconische basketbalschoen, geboren in 1917, is voor 99,9 procent onveranderd gebleven en is nu de best verkochte schoen in de VS, Groot-Brittannië en ver daarbuiten. Ja, dit sneakermerk heeft andere uitstekende schoenen, zoals de Run Star Motion en de Chuck 70s, maar dit is aantoonbaar de meest iconische sneaker ooit gemaakt. En bovendien is hij voor iedereen.
4. VANS

Vans heeft een verdiende reputatie opgebouwd als het schoenenmerk bij uitstek voor alternatieve levensstijlen.
De aantrekkingskracht is niet in de laatste plaats te danken aan de eenvoudige styling, het tijdloze uiterlijk, de bescheiden prijs en, natuurlijk, de vele kleurmogelijkheden van de ontwerpen. De Old Skool, Classic en Authentic zijn allemaal onmiddellijk herkenbare ontwerpen die in tientallen jaren niet veranderd zijn, vooral omdat dat niet nodig is.
Wat wel veranderd is, is hoe mensen ze dragen. Eens een schoen voor kinderen en skaters, is hij nu net zo comfortabel voor rocksterren en hip-hop iconen, met jeans of casual pak. Vanaf het midden van de jaren zestig tot nu heeft Vans mensen altijd een manier geboden om een vleugje kleur en charisma aan een outfit toe te voegen zonder de bank te breken. Iets waardoor zijn producten door de jaren heen relevant zijn gebleven, ongeacht voorbijgaande sneakertrends.
5. BALENCIAGA

Balenciaga’s productie onder leiding van het Georgische modebolwerk Demna Gvasalia is misschien het sartoriale equivalent van Marmite of Björk, maar wat je ook van zijn werk vindt, het valt niet te ontkennen dat hij het gezicht van de mode verandert.
De strakke, minimalistische speedsok was de eerste opvallende sneaker van het label met Gvasalia aan het roer, die de weg leidde naar een paar hardloopsneakers van dit luxe modehuis. Maar het was de nu onontkoombare Triple S die echt een nieuwe richting insloeg.
Dit beest van een schoen hervormde eigenhandig het modeschoenenlandschap en maakte grote, dikke silhouetten tot de nieuwe gouden standaard. Minimalisme maakt plaats voor maximalisme, en dit Spaanse modehuis staat daarin centraal.
6. AIR JORDAN

Kun je jezelf met een gerust hart een sneakerhead noemen als je garderobe niet gevuld is met Jordans? Misschien niet.
Technisch gezien een creatie van Nike, maar toch een merk op zich, is het verhaal een van de meest succesvolle voorbeelden van sportmarketing in de geschiedenis. Nadat de eerste Air Jordans exclusief voor de basketballegende zelf waren ontworpen, duurde het niet lang voordat Nike in 1984 de productie opende en zijn nieuwe creatie aan de massa bracht – voordat Jordan zelf het merk overnam. De mensen werden er gek van, wat in Nederland leidde tot een misdaadgolf waarbij mensen van hun sneakers werden beroofd.
Een van de belangrijkste attracties van de schoenen voor sommigen is het verzamelelement, met veel speciale releases en collabs die in zeer beperkte oplagen worden uitgegeven. Enkele recente samenwerkingsverbanden waren met Supreme, Off-White, Levi’s en Kaws om er maar een paar te noemen.
7. ASICS

Het Japanse merk Asics heeft een enorme en zeer trouwe aanhang onder hardlopers en kan bogen op een serieuze hardloopstamboom – maar dat je geen hardloper bent, betekent niet dat je niet van deze schoenen kunt profiteren. Opgericht als Onisuka in 1949 (voordat het Asics werd) werd dit bedrijf de bakermat van, verrassend genoeg, Nike. Oprichter Phil Knight verkocht Onitsuka hardloopschoenen vanuit een busje voordat de swoosh slechts een twinkeling in het oog van een marketingman was – wat vervolgens overging in rechtszaken.
Asics bewijst echter nog steeds dat het heeft wat nodig is om zowel een functionele als modieuze sneaker te leveren met hun innovatieve en betrouwbare dagelijkse trainer, Asics Gel-Kayano, en andere modellen zoals Gel-Odyssey, Gel-Pulse, en de GT-2000s.
Hoewel je deze schoenen misschien wilt bewaren voor de hardlooppaden (want hé, je kunt overal indruk maken), maken deze toch een casual look compleet.
8. MORJAS

Wie had gedacht dat een leerspecialist een van de beste sneaker merken ter wereld zou zijn? Naast tijdloze geklede schoenen maakt Morjas gelikte suède en leren sneakers die je over tien jaar nog steeds draagt.
Omdat Morjas zijn schoenen rechtstreeks aan de consument levert, wordt de tussenpersoon vermeden en worden de kosten gedrukt zonder op kwaliteit te beknibbelen. Alle schoenen worden gemaakt in de fabriek van Morjas in een klein dorpje in Spanje met onberispelijk vakmanschap en fijne details. Het zijn de kleine dingen die tellen, en wij zijn grote fans van sneaker merken die kwaliteit in hun producten voorop stellen.
Morjas sneakers zijn ideaal voor de moderne man die moe is van dezelfde oude lopers. De sneakers van het merk zijn geschikt voor zowel werk als spel, en passen bij alles van smart casual tot zondagse sweaters. Met 3 kenmerkende stijlen houdt Morjas het simpel, compleet met prachtige neutrale kleurstellingen en een comfortabele pasvorm.
9. MYRQVIST

Luxe voor een toegankelijke prijs, het Zweedse merk Myqvist heeft de code gekraakt. Ze hebben bespaard op de retail kosten door rechtstreeks naar hun klanten te verzenden, wat resulteert in schoenen van hoge kwaliteit voor een fractie van de prijs. Hoewel ze gespecialiseerd zijn in geklede schoenen, is Myqvist ook een van de beste sneaker merken ter wereld, dankzij de elegante ontwerpen.
Dit merk zou je eerste aanloophaven moeten zijn voor alle mooie sneakers. Als je iets zoekt om naar kantoor te dragen, zijn de kalfsleren Oaxen’s net zo goed als alle derby’s – vooral omdat het leer afkomstig is van de looierij in Frankrijk die eigendom is van Hermes.
Maar als je op jacht bent naar meer weekendkleding, dan zijn we helemaal weg van Myrqvit’s kijk op de suède dad sneaker. Draag ze met joggers of jeans en je ziet er net zo chique uit.
10. LØCI

Løci ontwricht de mode-industrie met zijn milieuvriendelijke schoenen. Elke sneaker verwijdert 20 plastic flessen uit de oceaan. Door veganistische en gerecyclede materialen te combineren, zijn Løci sneakers tot leven gekomen die onze voeten en de planeet tegelijkertijd verdomme redden.
Dit sneaker merk voor heren tilt eco-bewustzijn naar een hoger niveau: de body van de schoenen is volledig gemaakt van gerecycled oceaanplastic uit de Middellandse Zee en de kust van Afrika. De rest van de sneaker is voorzien van innovatieve materialen, zoals een comfortabele kurken binnenzool, ademende bamboe voering en een natuurlijke rubberen zool.
Maar wat echt opvalt is dat je niet hoeft te kiezen tussen stijl en duurzaamheid. Løci sneakers zijn er in tal van casual vormen, van lage tot hoge toppen. Kies uit tientallen kleuren en gedurfde patronen, of speel op veilig met een subtiel monochroom en je favoriete relaxte ‘fit’. Welke kant je ook opgaat, Løci’s zijn een solide keuze als je op zoek bent naar een verantwoord gemaakte sneaker die niet uit de mode komt.
11. CROWN NORTHAMPTON

Het Britse merk Crown Northampton werd oorspronkelijk opgericht in 1908 en heeft genoeg tijd gehad om zijn vakmanschap te perfectioneren. Dit sneaker merk wordt op traditionele wijze gemaakt van de beste materialen ter wereld en heeft een sterk erfgoed met veel hedendaagse updates, wat het beste te zien is in hun sneaker lijn. Als je klaar bent om je smerige kicks met pensioen te sturen, biedt Crown Northampton unieke upgrades om je sneaker spel te verbeteren.
12. CLAE

De eenentwintigste eeuw bracht een heleboel nieuwe sneaker merken met zich mee. Oldtimers als Nike, Adidas en zelfs Converse bestaan al eeuwen, dus het werd tijd dat de wereld wat nieuwkomers op de markt zag doorbreken.
CLAE stapte in 2001 op de sneakertrein en is inmiddels zeer geliefd en gerespecteerd in de sneaker wereld. CLAE, gevestigd in Los Angeles, werd ontwikkeld uit pure passie, samen met een liefde voor elegante materialen en tijdloze silhouetten. Ze gebruiken eersteklas veganistische materialen voor hun sneakers, naast leer en suède. De stijlen variëren van trendy tot tijdloos, met iets voor elke soort man.
CLAE sneakers zijn het beste voor de man die op zoek is naar iets anders. Of je nu kiest voor lace ups, slip ons, high tops of basketbal schoenen, er zijn genoeg stijlen om afwisseling te bieden zonder overweldigend te zijn. Het merk loopt voortdurend voorop met nieuwe ontwerpen, dus als je op zoek bent om de boel op te schudden zonder er al te fancy bij te lopen, dan is CLAE het merk voor jou.
13. AURÉLIEN

De wereld van casual hardloopschoenen voelt al geruime tijd stagnerend aan, met steeds dezelfde merken die opduiken. Als de grote namen het niet voor je doen, probeer dan Aurélien, dat leeft volgens de door hen bedachte uitdrukking ‘Smart Luxury.’ Wat is dat? Voor het merk betekent het ongeëvenaarde kwaliteit voor de prijs – geen reden om je huis opnieuw te verhypothekeren om er goed uit te zien.
Een van hun kenmerkende schoenen, de duurzame Playtime sneaker, is ontworpen met de anatomie van de voet in gedachten voor next-level comfort. Deze lichtgewicht en milieuvriendelijke sneakers zijn ideaal voor lange uitstapjes of voor een avondje stappen en gaan de uitdaging aan om er goed uit te zien en je goed te voelen.
14. AXEL ARIGATO

Axel Arigato, een Zweeds sneaker merk dat zijn intrede heeft gedaan op de luxemarkt, stelt niet teleur als het gaat om schoeisel. Hun tijdloze stijl houdt het midden tussen Zweeds en Japans design en is opvallend minimalistisch, maar nooit saai.
Iedere modebewuste heer die zijn sneakergame wil updaten zal veel baat hebben bij een paar van deze kicks. Een keur aan eenvoudige ontwerpen, een handvol neutrale kleuren en doordachte details zijn wat je kunt verwachten op de schoenen afdeling, ideaal voor de moderne man die op zoek is naar een nieuw go-to sneaker merk.
Neem deze schoenen mee van kantoor naar happy hour naar een avondje uit in de stad en oogst onderweg complimenten.
15. OLIVER CABELL

Oliver Cabell verandert het sneakergame sinds 2015 en heeft de manier waarop we naar designer kicks kijken en erover denken radicaal veranderd. Met een overvloed aan high-end stijlen om uit te kiezen, zonder de luxueuze prijsverhoging, is Oliver Cabell een van de beste sneakermerken van dit moment, omdat ze designerschoenen toegankelijk hebben gemaakt voor de massa.
Maar de sneakers van Oliver Cabell zijn niet alleen onmogelijk stijlvol, ze zijn ook de perfecte bouwstenen voor een complete outfit, of je nu een dagje uit bent in de stad of in de directiekamer.
Gemaakt van alleen het beste Italiaanse leer met behulp van ouderwetse technieken, kun je gerust zeggen dat je nooit teleurgesteld zult zijn met een paar kicks van dit levensveranderende sneaker merk.
16. UNIFORM STANDARD

De Britten zijn goed in minimalisme en daarom hebben ze enkele van de beste sneaker merken ter wereld. Uniform Standard voldoet aan alle voorwaarden voor de perfecte sneakers voor mannen: slim genoeg om je op te doffen, casual genoeg voor relaxte dagen, en een hoogwaardige constructie die zelfs na tientallen keren dragen niet uit elkaar valt.
Uniform Standard gebruikt traditionele schoenmakers methoden met moderne ontwerp principes en is gespecialiseerd in eersteklas sneakers van volnerfleer. Er zijn acht “series” (schoenmodellen) om uit te kiezen, met regelmatige updates van de kleuren, meerdere materiaalopties en doordachte details. Wij houden van de Series 2 slip-on als alternatief voor Vans en de Series 5 voor een meer retro vorm met een eigentijdse twist.
Hoewel ze nog relatieve nieuwkomers in het spel zijn – het merk werd opgericht in 2018 – houden we van wat we tot nu toe zien en zijn we hoopvol voor de toekomst van dit prille sneakermerk. Kies voor Uniform Standard als je schoenen zoekt om elke smart casual outfit compleet te maken of een verandering van tempo nodig hebt van dezelfde oude spelers.
17. COMMON PROJECTS

Toen het luxe New Yorkse sneakermerk Common Projects in 2004 voor het eerst zijn Achilles Low model introduceerde, werd de mannenmodewereld er gek van. Maar waarom? Was het vernieuwend? Nee. Was het next-level comfortabel? Nauwelijks. Was het een koopje? Integendeel.
Deze schoen was niets meer dan een gewone, leren sneaker. Maar wat het modepubliek zo enthousiast maakte over deze minimalistische trainer was dat elk klein detail tot in de puntjes was verzorgd. Dit was een sneaker gemaakt als een Oxford schoen met de hand gemaakt in Northamptonshire.
Boterachtig Italiaans leer, prachtige gestroomlijnde vormen en tijdloze draagbaarheid maakten elk paar de perfecte aanvulling op alles van een pak tot een korte broek. Het was aantoonbaar het begin van de huidige bloeiende luxe sneakermarkt, en dit alles is, in een wereld die nu gedomineerd wordt door Balenciaga keverschuivers, niet vanzelfsprekend.
18. NEW BALANCE

Naarmate de tijd voortschrijdt, zijn er steeds minder merken die bereid zijn een financiële kogel op te vangen in naam van kwaliteitsvakmanschap en producten op eigen bodem te laten vervaardigen. Als we het hebben over sneakerbedrijven zijn de aantallen nog lager.
Dat maakt New Balance tot een van de beste in het spel. Het bedrijf uit Boston is niet alleen verantwoordelijk voor enkele van de meest comfortabele en iconische hardloopschoenen die sinds 1906 ooit zijn gemaakt, maar het produceert zijn topassortiment voor de helft in de VS en voor de helft in het Lake District in het Verenigd Koninkrijk in fabrieken met hoogopgeleide vakmensen.
Het is vanwege deze benadering van de productie dat New Balance een glanzende reputatie heeft onder atleten, sneakerheads en gewone mensen. Van hun Fresh Foam Beacons tot hun 608’s, de mix van vaderstijl en moderne hipster elite is hier om te blijven.
19. PUMA

Het maakt misschien niet zoveel lawaai als sommige van zijn tijdgenoten, maar terwijl zij allemaal vechten om met het volgende grote ding op de proppen te komen, werkt Puma al sinds 1948 stilletjes op de achtergrond aan het perfectioneren van de klassiekers. En ook een paar nieuwe uitgevonden.
Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop het merk de dikke sneakertrend aanpakt. Puma heeft de look genomen, er zijn eigen stempel op gedrukt, en hem toegankelijk gemaakt voor diegenen wiens portemonnee misschien niet bestand is tegen een luxe paar dat evenveel kost als een maand huur.
Kies voor het model Thunder Electric voor een lompe maar atletische vorm en felle jaren negentig-achtige kleuren, of de begeerlijke Tsugi-lijn voor een meer sobere combinatie van gaas en neopreen op een dikke gedempte tussenzool.
20. REEBOK

Oké, dus het geeft niet bepaald vorm aan de toekomst met zijn schoenenaanbod, maar als je de klassiekers (en de Classics) zo goed doet, waarom zou je dat dan moeten doen?
Het in Engeland geboren bedrijf, nu een dochteronderneming van Adidas, is een van de oudste Britse sneakermerken, opgericht in 1958 als partnerbedrijf van een Engels sportartikelen bedrijf – iets wat duidelijk is als je naar de retro-silhouetten kijkt.
De beste sneakers, zoals de Club, de Classic en de Workout zijn niets minder dan iconisch en ademen allemaal veel van die throwback charme waar we allemaal zo van houden. Ze mogen dan niet gemaakt zijn van gebreid mesh en 3D geprint, maar ze zien er geweldig uit, zijn onmiskenbaar comfortabel, en zullen nooit uit de mode raken.
21. VEJA

Herkenbaar gemaakt door de hertogin van Sussex, Meghan Markle, werd Veja oorspronkelijk in 2003 opgericht door twee Fransen. Ondersteund door een groene vraag-en-aanvoerketen, kunnen deze schoenen je helpen er fris uit te zien en de planeet te behoeden voor haar dreigende ondergang door klimaatverandering.
Behalve een milieuvriendelijk product is Veja ook behoorlijk radicaal transparant. Niet alleen heeft het merk in 2019 voor het eerst zijn CO2-uitstoot berekend, te beginnen bij de grondstoffen, het vervoer, de sneakerfabrieken en het vervoer voor de verzending, maar ze hebben ook hun CO2-voetafdruk voor 2020 vrijgegeven.
Duurzaamheid mag nooit uit de mode raken, net als hoe deze vintage, maar praktische ontwerpen dat niet hebben gedaan. Van het vasthouden aan hun klassieke ontwerp in modellen als de Esplar Leather White Marsala tot het aanscherpen van high-tops, zoals V15-CWL, er is een sneaker voor elke gelegenheid.
22. SAUCONY

Met meer dan 120 jaar ervaring weet Saucony beter dan de meesten wat er komt kijken bij het maken van het perfecte paar kicks.
De casual schoenen van het Amerikaanse merk boren echt de nostalgie aan, met felle kleuren als knipoog naar de jaren ’80 en ’90, samen met drukke details en veel helder wit om elke outfit te laten knallen. Dit geldt vooral voor hun Shadow 6000 model.
Niet echt in de stemming om terug te gaan naar je kindertijd? Saucony heeft genoeg moderne sneaker ontwerpen om je sneaker game op punt te houden, waaronder hun Excursion TR15 GTX, Omni Walker 3, en meer.
23. GUCCI

Gucci’s sneaker spel is de afgelopen jaren met sprongen vooruit gegaan, niet in de laatste plaats dankzij een beetje TLC van creatief directeur Alessandro Michele.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het aanbod van het Italiaanse huis een nieuwe standaard heeft gezet voor luxe sneakers, met de strakke lijnen en het opvallende borduursel van de Ace, waardoor het de nieuwe favoriete witte sneaker van de mode-elite is geworden.
En het zijn niet alleen klassieke stijlen waar Gucci zich op toelegt. Het merk heeft ook twee van de belangrijkste trends van dit moment gecombineerd met zijn stevige Rhyton sneaker, met oversized Gucci-merken op de zijkant.
The post De beste Sneaker Merken ter Wereld! appeared first on FAB.

Lees hier het gehele bericht