Wat te doen tegen een Midlifecrisis: 6 Tips

Voor velen is de middelbare leeftijd de tijd in ons leven dat we even stilstaan bij de situatie. In het begin van ons leven is het alsof we uit een kanon zijn geschoten. Het moment lijkt nooit te vertragen terwijl velen van ons een opleiding volgen, vrienden maken, een carrière kiezen, zich binden aan een partner, kinderen krijgen, ze zo goed mogelijk opvoeden en plannen maken voor ons pensioen.
Uiteindelijk vertraagt het leven en hebben we meer tijd om na te denken over ons leven; over wie we geworden zijn en waar we heen lijken te gaan. Veel mensen beginnen om zich heen te kijken naar hun leven en merken op wat wel en niet werkt. Dan komt plotseling het besef dat het leven eindig is – en de klok tikt.
Voor velen kan dit besef leiden tot gevoelens van angst en een midlifecrisis.
Sommigen hebben misschien te maken met tieners die ze niet herkennen, een scheiding, of het einde van een lange relatie. Anderen worden misschien geconfronteerd met ziekte of het verlies van een dierbare. Sommigen realiseren zich dat hun carrière niet is wat ze echt willen. Voor vrouwen kan het het begin van de menopauze zijn. Voor mannen is het misschien het besef dat we niet de man zijn die we willen zijn.
We zijn waarschijnlijk zo druk bezig geweest met het opbouwen van financiële stabiliteit en zekerheid, het bijhouden van de Joneses en het behagen van iedereen om ons heen, dat we niet altijd beslissingen hebben genomen op basis van ons eigenbelang.
Misschien vinden we onszelf verloren en kunnen we ons leven niet meer herkennen als iets wat we ons ooit hadden voorgesteld.
Veel voorkomende tekenen van een midlifecrisis
Stemmingswisselingen: Wie een midlifecrisis doormaakt kan zeer temperamentvol overkomen en zonder reden boos of prikkelbaar worden.
Depressie en angst: Een midlifecrisis kan ertoe leiden dat iemand zich verdrietig, rusteloos, geagiteerd of gewoon ellendig voelt.
Slapeloosheid of overslapen: Depressie, angst en een constant racende geest kunnen onze slaap aanzienlijk verstoren.
Een obsessie met uiterlijkheden: Wie door een midlifecrisis gaat, voelt vaak de behoefte om aantrekkelijk te blijven voor anderen en kan veel moeite doen om dat te proberen.
Toegenomen gebruik van drugs of alcohol: Volwassenen van middelbare leeftijd wenden zich vaak tot drugs of alcohol om hun negatieve emoties te maskeren en aan zelfmedicatie te doen.
Het gevoel vast te zitten in een sleur: Wie door een midlifecrisis gaat, heeft vaak het gevoel vast te zitten – in een slechte baan, een slecht huwelijk, een slechte situatie – zonder uitweg.
Gedachten aan de dood of sterven: Een midlifecrisis kan ertoe leiden dat mensen obsessief nadenken over hun eigen sterfelijkheid.
Meedogenloze levensevaluatie: Een midlifecrisis kan leiden tot denkpatronen over hun leven die obsessief en herkauwend zijn.
Impulsiviteit: Mensen die worstelen met een midlifecrisis vertonen vaak impulsief gedrag door plotselinge grote en dure aankopen te doen of plotselinge veranderingen in hun leven, zoals het abrupt beëindigen van relaties.
Hoe om te gaan met een midlifecrisis
Een midlifecrisis is vaak gewoon een waarschuwing dat we beter voor onszelf moeten gaan zorgen.
Iedereen ervaart uitdagingen in de midlife, vergelijkbaar met elke andere levensfase. Maar niet al deze uitdagingen zijn een echte crisis. Iets moeilijks dat in goede banen wordt geleid en achter zich wordt gelaten, gaat natuurlijk gepaard met wat verdriet en woede.
Een midlifecrisis brengt echter negatieve gedachten en nieuwe emoties met zich mee die overweldigend en bedreigend aanvoelen. Het gaat bijna altijd gepaard met voortdurende depressie en/of angst.
1. Blijf weg van sociale media

Wanneer was de laatste keer dat je je goed voelde na het doorbrengen van tijd op sociale media?
Het is geen geheim dat overmatig gebruik van sociale media kan leiden tot depressie, angst, afgunst, gevoelens van hopeloosheid en waardeloosheid. Bovendien is het meestal een complete tijdverspilling.
Stel je voor wat je zou kunnen bereiken in plaats van uren te scrollen door de highlight reels van andermans leven.
Lees een boek. Doe 5 minuten diepe, bewuste ademhaling. Herzie je levensdoelen. Bel een vriend of familielid met wie je contact wilde leggen.
Wanneer was de laatste keer dat je de telefoon neerlegde na het scrollen en je optimistisch, hoopvol, geïnspireerd of gemotiveerd voelde?
2. Mindful meditatie
Mindful mediteren is een geweldige manier om weer in contact te komen met je innerlijke zelf en nieuwe inzichten te creëren.
Het is bewezen dat meditatie symptomen van angst en depressie vermindert, de focus en concentratie verbetert, het zelfbewustzijn vergroot en een betere lichamelijke gezondheid bevordert.
Je hoeft je geest niet leeg te maken of een zin te chanten terwijl je in de lotushouding zit. Mindful mediteren is gewoon het bewust worden van je gedachten door zelfonderzoek en reflectie. Als je eenmaal begint te oefenen, kun je het altijd en overal doen – of het nu 2 minuten of 1 uur duurt.
3. Breng wat veranderingen aan

Herzie wat moet blijven en wat moet verdwijnen in je leven.
De midlife is een kans om wat veranderingen aan te brengen. Het kan zo simpel zijn als het schilderen van een kamer in je huis, tot het eindelijk in vorm komen, tot het dumpen van een aantal ongezonde vriendschappen, of het maken van die carrière verandering waar je over hebt gedroomd.
Dit is het moment om keuzes te gaan maken op basis van je eigen behoeften, niet op basis van de behoeften van anderen. Dit kan voor velen moeilijk zijn, want sommigen beginnen schuldgevoelens te ervaren dat we egoïstisch zijn. Als je merkt dat jij iemand bent die hiermee worstelt, dan is het misschien tijd om je grenzen opnieuw te evalueren. Kijk voor meer hulp op Hoe stel je gezonde grenzen.
Als iemand in je leven er een probleem mee heeft dat je je meer begint te interesseren voor je eigen belang – dan hebben ze misschien niet het jouwe voor ogen.
4. Omarm je creatieve kant

Iedereen heeft een creatieve kant. Maar velen van ons negeren onze creatieve impulsen vanwege tijdgebrek of de overtuiging dat we niet getalenteerd genoeg zijn. Je creativiteit aanboren is een van de beste manieren om je weer met jezelf te verbinden.
Begin je leven te zien als één groot kunstproject en doe iets om je creativiteit te voeden.
Schrijf in een dagboek. Weet je niet zeker wat je moet schrijven? Begin een memoires. Schrijf een biografie van je grootouders. Ga vrij associëren en verbaas je over de gedachten die in je hoofd rond stuiteren. Leer schilderen. Neem surflessen.
Het omarmen van je creatieve kant kan echte gevoelens van vreugde opwekken, maar ook je hersenen jong en actief houden en dementie en Alzheimer afwenden.
5. Beoefen dankbaarheid
Besteed elke ochtend, terwijl je wacht tot de koffie is gezet, 2 minuten aan het opschrijven van drie dingen waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen gewone, alledaagse dingen zijn, zoals een mooie zonsondergang, of je partner, of dat geweldige moment met je 3-jarige van gisteren.
Blijf erbij als het van snel en gemakkelijk gaat naar moeten nadenken. Dit is wanneer je gedachtenpatronen beginnen te veranderen. Opgeven als het moeilijk begint te worden leidt tot geen veranderingen.
Vertel iemand van wie je houdt hoeveel je hem of haar waardeert. Neem in elke dag een willekeurige daad van vriendelijkheid op. Doe vrijwilligerswerk voor organisaties die je waarden aanspreken. Complimenteer je partner als hij of zij er goed uitziet. Zeg dank je wel voor de kleine dingen die ze voor je doen.
Je mentaliteit veranderen in een van dankbaarheid kan een van de meest ingrijpende veranderingen zijn die je in je leven kunt aanbrengen. Het gaat echter niet alleen om “proberen” dankbaarder te zijn. Je moet je daadwerkelijk bezighouden met bovenstaande acties en dat consequent doen tot ze een natuurlijk onderdeel van je leven worden.
6. Trek met gelijkgestemde mensen

Sociale interactie is de sleutel tot een gelukkig en gezond leven.
Maar velen van ons brengen het grootste deel van ons volwassen leven door rond mensen die we misschien niet erg aardig vinden of waar we ons nauw bij betrokken voelen: namelijk collega’s en de ouders van de vrienden van onze kinderen. Nu is het tijd om je te omringen met mensen die je steunen en inspireren, en die gemeenschappelijke passies en interesses delen.
Maak opnieuw contact met oude vrienden. Raak betrokken bij maatschappelijke activiteiten die je interesse wekken, waar je gelijkgestemden zult ontmoeten. Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Kijk op Meetup.com om wat ideeën op te doen.
Een midlifecrisis hoeft helemaal geen crisis te zijn, maar een kans voor jou om het heft in handen te nemen en andere keuzes te maken in je leven. Als je deze dingen hebt geprobeerd en nog steeds op een kruispunt staat, zoek dan een geweldige therapeut die je leuk vindt en vertrouwt om je te helpen een pad uit te stippelen naar het volgende hoofdstuk van je leven.
The post Wat te doen tegen een Midlifecrisis: 6 Tips appeared first on FAB.

Lees hier het gehele bericht