Wie had ooit gedacht dat we Jaap van Zweden in één adem zouden noemen met het verschijnsel drugscrimineel? Het mag duidelijk zijn dat die twee niets, maar dan ook totaal niets met elkaar te maken hebben en waarschijnlijk speelt de handelaar in verdovende middelen nu de tweede viool voor een geboeid publiek. Ruben is van een heel ander slag. Doordeweeks maakt hij zijn kilometers in een Ford Transit Connect, op weg naar zijn werk op grote landbouwwerktuigen. Soms een week in Zeeland, dan weer eens wat dichter bij huis. Hoe ontdekte hij de bijzondere historie van zijn A8? “Puur uit interesse voerde ik het kenteken in op internet en al vrij snel zag ik mijn Audi op een foto, omringd door een team van de FIOD, dat het een en ander in beslag kwam nemen. Ik vind het eigenlijk wel grappig.”
Eerdere ervaringen met Audi A8 vielen tegen
In eerste instantie was Ruben op zoek naast een V10 of V12, waarmee de A8 ook is geleverd, maar dat werd hem toch iets te link. Dan maar een V8’je. Want een auto moet wel een dikke motor hebben, vindt hij. “Alles onder de twee liter kun je in de supermarkt kopen. Ik heb al twee keer een Audi A8 van het vorige model gehad, dat waren geen goede auto’s helaas. Nee, dan die A6 2.5 TDI van 1996 waarmee ik ruim een ton heb gereden. Dat was een dijk van een auto en ik kreeg er nog meer voor terug dan ik ervoor had betaald.”
Donor A8
Misschien zat je al even mee te tellen tijdens het opsommen van de auto’s, maar we zijn er nog lang niet. Ruben had daarnaast al drie keer een Seat, drie keer een Audi A6, een S6 en thuis staat nog een leuk busje, een oude Volkswagen T4. Oh ja, en nog een A8 voor onderdelen. “Ja, het is een beetje een uit de hand gelopen hobby misschien. Maar tot nu toe blijft het voor mij allemaal betaalbaar. Mijn vriendin heeft een Suzuki Swift. Wat zij per jaar aan onderhoud kwijt is, geef ik uit aan één tankbeurt.” Volgens Ruben begon de ellende al vrij snel na aanschaf. “Natuurlijk wist ik heel goed dat ik in het eerste jaar buitensporig veel reparaties zou hebben en die verwachting kwam uit. Al na een paar maanden begon de motor raar te klinken en bij het uitlezen van de computer bleek dat aan de nokkenasverstellers te liggen. Gelukkig kon een goede vriend dat repareren. Toen hij de motor openmaakte, bleek dat de nokkenasketting een tand versprongen was door de kapotte spanner en de geleider lag er zo ongeveer totaal opgelost tussen. Dat had niet langer moeten duren. We hebben meteen een aantal andere zaken aangepakt. Via een advertentie op Marktplaats vond ik een bijna gelijke auto voor onderdelen. Dus hup, grote kar achter de A8 en ophalen dat ding. De motor heb ik al verkocht, die komt in een Audi A4 en veel andere spullen ben ik ook al kwijt en zo levert hij meer op dan hij gekost heeft.”
Deze A8 zal nooit meer perfect zijn
Hoe dan ook, de onderhoudskosten schieten door de zeven mille heen en als we daar de waslijst van onze keurmeester Joep Schuurman bij optellen, loopt dat op tot een astronomisch bedrag. Maar er mag dan heel veel stuk zijn aan de twintig jaar oude Audi, het zonnepaneel in het schuifdak werkt nog steeds en staat in verbinding met een kleine ventilator die het interieur ietsje weet af te koelen. “Ik weet maar al te goed dat hij nooit perfect zal zijn. De insteek is om hem rijdend te houden en niet in topstaat. De motor en de bak blijven het wel doen, daar ben ik niet zo bang voor. De luchtvering is al aangepakt, dat scheelt. Maar er is inderdaad veel stuk. De centrale vergrendeling werkt niet, de parkeersensoren doen het als ze er zin in hebben en als het koud is, hoor je alle rubbers van de stabilisatorstangen kraken. Een tijdje geleden heb ik zelfs de motorkap met een slijptol moeten openen, de kabels ontgrendelen de sloten niet. Wat in de toekomst nog wel een klein drama kan worden, zijn de achterlichten. Die zijn niet meer leverbaar en goede gebruikte vind je nergens. Ik heb nog een redelijk goede set op de kop getikt, maar als de ledjes ervan uitvallen, heb ik een probleem. Maar gezien de investeringen die ik tot nu toe heb gedaan, blijf ik lekker doorrijden. Die vette V8 blijft elke keer een feest.”
Onderhoudshistorie
02-11-2022 Apk, koplampen gepolijst € 172,91
20-08-2022 Waterpomp, thermostaat, distrubutieriem+spanners, 2x nokkenasketting spanner, 2x nokkenas ketting, 2x klepdeksel pakking, 8 nieuwe bougies, nieuwe schijven + blokken achter, verse motorolie € 2.400
12-07-2022 Gebruikte motorkap gemonteerd, gebruikt motorkapslot gemonteerd, nieuwe grille, nieuwe motorkapslotkabels € 430
08-03-2022 Stuurpomp, stuursysteem gereinigd, nieuwe flexibele uitlaatdelen, diverse koelslangen € 1.281
14-12-2021 Diverse storingen uitgelezen en gewist, buitentemperatuur sensor + stekker vernieuwd, olieniveausensor vernieuwd, koelvloeistofsensor vernieuwd, diverse slangen ruiten- en koplampsproeier vervangen, verse motorolie € 1.145
Diverse data andere achterlichten wegens uitvallen ledjes of lelijk glas, centrale module deur rechtsachter, bekerhouder vervangen wegens kapot klepje, nieuwe accu, diverse kleine interieurdingen, linker spatbord gespoten wegens schade € 1.750
Onderhoud bij vorige eigenaar:
216.504 km Stelmotoren climatecontrol
223.460 km Revisie transmissie
240.000 km Luchtvering rondom vernieuwd
Wat mankeert eraan?
Het raammechaniek rechtsvoor werkt niet goed
Diverse knoppen in het interieur zijn versleten en plakken
Het spiegelglas linksvoor is verkleurd
Het zonnedak maakt onheilspellende geluiden bij openen en sluiten
De elektrische verstelling van de stuurkolom maakt ook enge geluiden als je deze gebruikt
De voorbanden wringen in korte bochten
Er kraakt, piept en knakt van alles uit de voor- en achtertrein bij rijden over oneffenheden
Vaag stuurgevoel
Het wissermechaniek piept
Er zit vrije slag in de aandrijving waardoor de auto wat abrupt op input van het gaspedaal reageert
Het stuur staat scheef bij rechtuit rijden
De auto trekt naar rechts
De auto springt over korte oneffenheden, bij nader inzien zijn dit vermoedelijk de schokdempers
De niveauregeling reageert niet op input van de knop in het interieur
Trillingen bij aanremmen
De derde, middelste zonneklep is gebroken en hangt daardoor altijd naar beneden
De airco lekt bij de filterdroger
De rechter kleppendekselpakking lekt
Er zit een waterslang niet vast waardoor hier koelvloeistof lekt (ter plekke opgelost)
Het variabele deel van het inlaatspruitstuk zit vast
De radiateur en aircocondensor zijn verbogen
De koplampen zijn dof
De onderste rubbers van de veerpoten zijn volledig versleten
Een beschadigde aircopomppoelie vreet de multiriem op
De bodembeplating hangt er in verschillende delen met tie-wraps bij
De stabilisatorstangen en alle aanverwante rubbers zijn voor en achter versleten
De hoogtesensoren voor zitten niet goed op hun plek, mogelijk verklaart dit mede het niet goed werken van de niveauregeling
De mening van Carrec Technocenter
“De Audi staat op goede banden, heeft ook goede remmen en is zodoende niet onveilig. Ik vind hem wel ontzettend versleten aandoen met de enorme lijst aan gebreken. Als je hieraan gaat sleutelen, komt er nog veel meer ellende tevoorschijn.”