Koopwijzer: Audi A6 (C7) – problemen, uitvoeringen en prijzen

Audi A6 met de vierde generatie A6 bewijst Audi dat perfectie altijd beter kan. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.
Sobere en elegante vormgeving, een onberispelijke afwerking en mooie techniek. Het zijn stuk voor stuk traditionele redenen om de Audi A6 boven zijn concurrenten te verkiezen. De vierde modelgeneratie brengt de sterke punten van zijn voorganger naar een hoger niveau en voegt daar nieuwe technologie en een vleugje meer rijplezier aan toe.
Carrosserie Audi A6
In navolging van andere Audi’s uit dezelfde bouwperiode staat de nieuwe A6 (modelcode 4G) op het modulaire MLB-platform. Hoogvaste staalsoorten en aluminium vergroten de torsiestijfheid en houden de gewichtstoename binnen de perken. De sobere vormgeving borduurt voort op de vormtaal van de vorige generatie, met streng kijkende koplampen en trapeziumvormige 3D-achterlichten als belangrijkste herkenningspunten.
(Afbeelding: Audi)
Naast de sedan keren de Avant en de Allroad Quattro terug in het aanbod. Fabrieksopties zijn onder meer full-led koplampen, S line exterieurpakketten, een schuif- of panoramadak, dubbel glas, servosluiting voor de portieren en een achterklep met virtual pedal-bediening op de Avant. De facelift van najaar 2014 brengt nieuwe bumpers, een nieuwe grille en gewijzigde lichtunits. Matrix-led koplampen zijn een nieuwe toevoeging aan de optielijst. Oude aanrijdings- en diefstalschade zijn vooral een aandachtspunt bij gebruikte S- en RS-versies, maar komen ook bij minder rappe uitvoeringen voor.
Interieur
Op het gebied van materiaalgebruik, afwerking en ergonomie is het A6-interieur de absolute norm in zijn klasse. Erg fraai is het dashboardontwerp, dat optisch doorloopt in de deurpanelen en voor een extra ruimtelijk gevoel zorgt. De standaarduitrusting en fabrieksopties doen nauwelijks onder voor een Audi A8. Naast veiligheidsvoorzieningen zoals Audi pre sense, adaptive cruise control met stop&go en een actieve rijbaanassistent zijn Audi drive select en een nieuw MMI-systeem met uitschuifscherm en touchpadbediening leverbaar.
(Afbeelding: Audi)(Afbeelding: Audi)(Afbeelding: Audi)(Afbeelding: Audi)
Andere extra’s zijn onder meer comfortstoelen of sportstoelen, stoelventilatie en een massagefunctie voor- en achterin, een actieve parkeerassistent met topviewcamera’s, audio van Bose of Bang & Olufsen en nog heel, heel veel meer zaken die niet op deze pagina’s passen, waaronder het aanbod van Audi exclusive. Een opgefrist MMI-systeem is onderdeel van de facelift van 2014. Neem bij een gebruikte A6 uitgebreid de tijd om alle extra’s te testen. Dit is vooral relevant bij auto’s met dure en complexe fabrieksopties. Check verder of het MMI-scherm soepel in- en uitschuift en of de elektrische handrembediening goed werkt.
Motor
Het motoraanbod bestaat uit direct ingespoten vier-, zes- en achtcilinder motoren met en zonder drukvulling. Benzinemotoren zijn de 2.0 TFSI (180-252 pk) die in 2014 gezelschap krijgt van de 1.8 TFSI (190 pk). De weinig populaire A6 hybrid combineert de 2.0 TFSI met een elektromotor (245 pk).
(Afbeelding: Audi)
De 2.8 FSI is een atmosferische V6 (204 pk) en de 3.0 TFSI is een V6 met compressor (300-333 pk). De S6 heeft een bi-turbo 4.0 TFSI V8 (420-450 pk). In de RS 6 en RS 6 Performance levert de V8 nog meer kracht (560-605 pk). Ook dieselmotoren zijn ruimschoots voorhanden. Dit zijn de 2.0 TDI (136-190 pk) en de 3.0 TDI met enkele of dubbele turbo (204-326 pk), waarbij de hoogste waarde is voorbehouden aan de 3.0 TDI Competition.
Aandachtspunten lopen uiteen van mogelijke inlaatvervuiling en verhoogd olieverbruik tot kans op rammelende distributiekettingen (V6) en turboschade door olieleidingproblemen (V8). Verder komen weleens defecte thermostaten en waterpompen en caterventilatievervuiling voor.
Transmissie
Afhankelijk van de uitvoering en de motorisering heeft de A6 voorwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving. Voor maximale rijdynamiek en sportiviteit zijn uitvoeringen met quattro en sportdifferentieel een aanrader. De instapmotoren zijn verkocht met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Audi A6 E-tron uiteraard ook als Avant

Daarnaast staan een continu variabele Multitronic-transmissie, een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en een achttraps Tiptronic-transmissie met koppelomvormer in de prijslijst. Periodieke oliewissels verlengen de levensduur de automatische transmissies en het quattro-systeem.
Wielophaning van de Audi A6
Audi monteert een onafhankelijke vijfvoudig geleide voorwielophanging en een onafhankelijke multilink achteras. Naast het reguliere onderstel vermeldt de optielijst een 10 mm verlaagd sportonderstel, een extra stug 30 mm verlaagd S line sportonderstel en elektronisch geregelde luchtvering met automatische niveauregeling. Een adaptief Dynamic Ride Control-onderstel en keramische remmen zijn beschikbaar op de RS 6. Ondanks de herpositionering van de aandrijflijn, waardoor het zwaartepunt verder achter de vooras ligt, blijft de vertrouwde onderstuurneiging dominant. De standaard stuurinstallatie is voldoende precies maar heeft weinig gevoel. Dynamic steering met variabele stuuroverbrenging brengt hier enige verbetering in. Het stuurplezier is het grootst bij de S- en RS-versies.
(Afbeelding: Audi)
Wielmaten beginnen bij 17-inch en eindigen bij 21-inch. Bijgeluiden door onderstelslijtage zijn een algemeen aandachtspunt. Wees bij auto’s met luchtvering of het DRC-onderstel bedacht op mogelijke versleten veerpoten – vervanging is duur.
Welke moet ik hebben?
De grote kracht van de Audi A6 is de enorme breedte van het aanbod motoren, transmissies, uitvoeringen en opties. Op motorisch slaan de viercilinders een brug tussen hoofd en hart, terwijl de zes- en achtcilinders hun hogere kosten compenseren met meer souplesse, meer tempo en een fijne soundtrack. De standaarduitrusting van de A6 is bescheiden en leuke fabrieksopties zijn traditioneel duur. De ondergrens voor een beetje verwengevoel ligt bij het Pro Line plus-pakket (xenon, MMI navigatie plus, leer, stoelverwarming voorin, vier zone climate control, parkeerhulp, alarm).
De Pro Line S voegt hier een S line exterieur- en interieurpakket aan toe. Alles wat er meer op zit, maakt een gebruikte A6 extra aantrekkelijk – en helaas ook extra gewild en prijzig.
Moet de Audi A6 het worden?
Met deze A6 bewijst Audi opnieuw dat perfect altijd beter kan. Alle sterke punten van zijn voorganger zijn naar een nog hoger niveau getild en aangevuld met technologie en opties uit het toplimousinesegment. Het belangrijkste punt van kritiek is eigenlijk een verkapt compliment: alles wat hij doet, doet de A6 zo goed, dat de beleving en het rijplezier er een beetje bij inschieten. Gebruikt is de perfectionistisch aangelegde zakenauto een nog aantrekkelijker aanbod dan nieuw.
Sterker dan een dikke V6: de Audi A6 55 TFSI e Quattro (2021) – Review

De tijdloze vormgeving verraadt zijn leeftijd alleen als je naast de allernieuwste A6 parkeert en op het gebied van uitrusting en opties maakt hij evenmin een achterhaalde indruk. Voor occasionkopers is de hoogstaande bouwkwaliteit een groot pluspunt: een goed onderhouden A6 rijdt net zo strak en fris als een nieuwe en is aanzienlijk vriendelijker geprijsd.
TijdlijnNajaar 2010 – introductie Audi A6 (4G) Voorjaar 2011 – S-Edition Najaar 2011 – A6 Avant 2012 – A6 Allroad Quattro, Hybrid, S6 2013 – RS 6 2014 – grote facelift 2015 – RS 6 Performance Voorjaar 2016 – kleine facelift Voorjaar 2018 – introductie Audi A6 (4A)
Dit kosten ze
De voordeligste Audi A6 (4G) met benzinemotor is een A6 Avant 2.0 TFSI S tronic Business Edition (2013/263.000 km) voor 11.950 euro. Een A6 sedan 2.0 TFSI S tronic Pro Line (2012/165.000 km) kost 15.450 euro en een A6 sedan 2.8 FSI Pro Line plus (2011/143.000 km) kost 15.995 euro. De A6 Allroad Quattro komt in beeld vanaf 22.950 euro (2012/208.000 km). De voordeligste S6 (sedan/2012/274.000 km) begint bij 19.900 euro; voor de RS 6 (Avant/2013/180.000 km) is 45.000 euro de bodem. Diesels starten bij 11 mille voor een vroege A6 Avant 2.0 TDI multitronic (2012/316.000 km) en dat loopt op tot 55 mille voor een late A6 Allroad Quattro 3.0 TDI (2018/123.000 km).
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 83,06
Remschijven voor, per set 174,10
Continental ContiSportContact 5, 245/45 R18 91W, per stuk vanaf 135,69
Koplamp rechts compleet, full-led, 1.311,50 Waterpomp, vanaf 56,09 Prijzen gelden voor een
Audi A6 1.8 TFSI van 2018 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Olieservice vanaf 250,– Longlife onderhoudsbeurt vanaf 450,–
Het onderhoudsinterval (1.8 TFSI) is 30.000 kilometer/2 jaar.
Pluspunten Audi A6
+ onberispelijke afwerking
+ tijdloze vormgeving
+ moderne techniek
+ ruim occasionaanbod
Minpunten Audi A6
– concurrenten scoren hoger op rijplezier
– beperkte hoofdruimte achterin (sedan)
Door deze video’s word je een echte Audi-kenner

Lees hier het gehele bericht