BMW krijgt met de nieuwe M3 Touring de handen van de autoliefhebber op elkaar. Waar concurrenten Mercedes-Benz en Audi in het D-segment al vaker snelle stationwagons leverden, vertikte BMW het tot voor kort om van de M3 een Touring te maken. Tot voor kort – en dat genereert een hoop positieve aandacht. Hoewel nog maar moet blijken of de station-M3 niet alleen bij liefhebbers maar ook bij kopers populair is, probeert AC Schnitzer laatstgenoemden alvast te verleiden met upgrades voor de M3 Touring.
De tuner ontwikkelde een uitlaatsysteem en een software tune voor de auto die samen het piekvermogen naar 610 pk tillen. Om de boel bij de hogere snelheden in het gareel te houden, biedt AC Schnitzer ook andere veren en dempers en meer downforce voor de M3 Touring. Dat laatste wordt gegenereerd door een speciaal voor de stationwagon ontwikkelde voorsplitter en achterspoiler, die naar verluidt goed zouden zijn voor 40 kg extra neerwaartse druk. De overige aanpassingen zijn ook voor de M3 sedan te bestellen, ongeacht in welke vorm. De M3 Touring levert BMW alleen als Competition, dus met een automaat en vierwielaandrijving.
Ter aanvulling op het visuele geweld van de splitter en achterspoiler biedt AC Schnitzer ook een keur aan extra in zwart uitgevoerde elementen aan de buitenzijde, evenals ‘upgrades’ voor het interieur. Het merk ontwierp onder andere een nieuw stuur, schakelflippers en pedalen. Om het af te maken kun je bij de Duitsers terecht voor nieuwe 20-inch wielen die lichter zijn dan originele BMW-exemplaren.
Spoiler en splitter zijn goed voor 40 kg extra downforce, beweert AC Schnitzer.