De openbaar aanklager heeft in München de strafeisen uitgesproken voor drie Audi-kopstukken die (deels) verantwoordelijk zijn voor het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. Voormalig Audi-topman Rupert Stadler zou twee jaar gevangenisstraf moeten krijgen voor zijn aandeel in het dieselschandaal, maar zou die straf niet daadwerkelijk uit hoeven zitten als het aan de aanklager ligt. Wel zou hem ook nog een boete van €1,1 miljoen moeten worden opgelegd.
Een ingenieur zou ook twee jaar celstraf moeten krijgen, die hij ook niet hoeft uit te zitten. Die krijgt een boete van €50.000. Voormalig hoofdmotorontwikkeling Wolfgang Hatz zou drie jaar en twee maanden de gevangenis in moeten. Die straf zou wel moeten worden uitgezeten omdat alleen straffen tot twee jaar kunnen worden omgezet.
Alle drie de verdachten in het Duitse proces, dat al meer dan twee jaar loopt, hebben een bekentenis afgelegd in ruil voor strafvermindering. Hatz en de ingenieur wordt betrokkenheid bij het sjoemeldieselprogramma verweten. Voormalig topman Stadler wordt verweten de verkoop van de diesels niet snel genoeg te hebben beëindigd. Van 2008 tot 2015 werden tienduizenden auto’s met sjoemeldiesels verkocht, wat een schade van €2,2 miljard opleverde. Stadler wordt verweten de verkoop van de diesels niet snel genoeg te hebben beëindigd. Daardoor werden van 2015 tot eind 2017 in Duitsland nog ruim 26.000 auto’s met een sjoemeldiesel verkocht. Dat leverde nog eens €69 miljoen schade op.
Geen hoofdverantwoordelijken
De aanklager liet al aan het begin van zijn pleidooi weten de drie niet als de hoofdverantwoordelijken voor het sjoemeldieselschandaal te zien. Volgens hem is het ‘überhaupt twijfelachtig’ of er wel een hoofdverantwoordelijke in juridische zin kan zijn als ‘bij een bedrijf zoveel betrokkenen in de verkeerde richting lopen’. Toch zijn straffen op zijn plaats vanwege de grote schade en de ‘enorme milieuverontreiniging’ die door de sjoemeldiesels zijn veroorzaakt.