Audi en Volkswagen werken onder codenamen Artemis (Audi) en Trinity (Volkswagen) aan een gloednieuwe schaalbare EV-basis waarop waarschijnlijk onder meer de elektrische Audi A8 moet verschijnen. Trinity, dat zich meer richt op elektrische massamodellen, loopt echter vertraging op en Artemis lijkt zelfs al geheel geschrapt. De elektrische A8 had daaruit in 2026 ongeveer al moeten voortkomen, maar dat wordt ‘m nu dus niet. Trinity loopt naar verluidt nog wel door, alleen wordt het resultaat daarvan nu pas rond het einde van dit decennium verwacht.
Tijd die Audi moet zien te overbruggen en daarom gaat het nu volgens het doorgaans goed geïnformeerde Automobilwoche iets bijzonders doen. Audi klopt aan bij de Chinezen, zo begrijpt het medium van bronnen binnen Audi. Het zou een EV-platform van een niet nader genoemde Chinese fabrikant willen overnemen. Hoewel het niet met zoveel worden gezegd wordt, is het gezien de problemen met Artemis en Trinity waarschijnlijk dat de basis bedoeld is voor onder meer de elektrische A8. Voor de lagere segmenten heeft Audi immers zelf het nog verse PPE-platform, waarop onder meer de elektrische A6 en Q6 verschijnen. Eerder gingen er nog geruchten dat Audi en Porsche samen een alternatief zouden gaan ontwikkelen voor respectievelijk de A8 en de Panamera, wellicht een voortzetting van het samen ontwikkelde PPE.
Volkswagen Group-CEO Oliver Blume zou al toestemming hebben gegeven aan Audi om een deal te sluiten met de Chinezen. Nu is het vooral nog spannend om welk platform het hier gaat. Geely’s EPA-platform (van onder meer de Volvo EX90 en Lotus Eletre) is een mogelijkheid, al zit dat qua mogelijkheden wel dicht op PPE. BYD werkt aan een toplimousine die het tegen de EQS’en en i7’s van deze wereld op moet kunnen nemen en dan is natuurlijk ook Hongqi er nog. Hongqi is onderdeel van Volkswagens Chinese partner FAW én begeeft zich met de elektrische E-HS9 al in de hoogste regionen van autoland, al is de basis daarvan qua specificaties waarschijnlijk nog niet interessant genoeg. We wachten het af.