Auto in Nederland gemiddeld het oudste van West-Europa

Uit de meest recente cijfers van brancheorganisatie European Automobile Manufacturers Association (ACEA) blijkt dat de gemiddelde Nederlandse personenauto in 2021 een leeftijd had van 11,4 jaar. Daarmee zijn personenauto’s in Nederland gemiddeld ouder dan in andere West-Europese landen. In 2019 was een gemiddelde personenauto in Nederland nog 11 jaar oud. Overigens bleek onlangs al dat de meerderheid van de auto’s in Nederland meer dan tien jaar oud zijn.
In België en Duitsland zijn personenauto’s gemiddeld 9,5 en 10,1 jaar oud. In Frankrijk is een auto gemiddeld 10,5 jaar oud en in het Verenigd Koninkrijk 10 jaar. Luxemburg heeft daarmee de jongste auto’s van Europa, een personenauto is er gemiddeld 7,6 jaar oud. In Griekenland zijn auto’s gemiddeld het oudst. De gemiddelde personenauto is er 17 jaar oud. Ook in Estland (16,8 jaar) en Tsjechië (15,6 jaar) is het wagenpark gemiddeld bepaald niet jong meer. De gemiddelde leeftijd van een personenauto in de Europese Unie lag in 2021 op 12,0 jaar en daar blijft Nederland dus net boven. Volgens ACEA telde het Nederlandse wagenpark in 2021 bijna 4,5 miljoen auto’s die tien jaar of ouder waren.
Lichte bedrijfswagens waren in 2021 in Nederland gemiddeld 9,9 jaar oud. De gemiddelde leeftijd van een lichte bedrijfswagen in de Europese Unie lag in 2021 op 12 jaar. Oostenrijk heeft de jongste bestellers (gemiddeld 6,2 jaar oud). Griekenland heeft gemiddeld genomen niet alleen de oudste personenauto’s van Europa, maar ook de oudste bedrijfswagens. Een lichte bedrijfswagen was er in 2021 namelijk maar liefst 29,8 jaar oud.
Ook interessant: in Nederland waren er in 2021 op elke 1.000 inwoners 523 personenauto’s. Dat waren er een jaar eerder nog 520 en in 2019 517. Kijken we naar heel de Europese Unie, dan waren er in 2021 gemiddeld 567 auto’s per 1.000 inwoners. Polen telt de meeste auto’s per 1.000 inwoners: 684 stuks. Roemenië de minste: 396 stuks.
Ruim de helft benzineauto
51,1 procent van alle personenauto’s die in 2021 in de Europese Unie rondrijden heeft een benzinemotor. 41,9 procent van het wagenpark had dat jaar een dieselmotor onder de kap en slechts 0,8 procent had in 2021 een elektrische aandrijflijn. Een piepklein aandeel was in 2021 dus een EV, maar er waren nóg minder plug-ins. Het aandel stekkerhybriden betrof in 2021 namelijk slechts 0,7 procent.

Lees hier het gehele bericht