Dit is hoeveel benzine, diesel en elektrische auto er daadwerkelijk in Nederland zijn

Elektrische auto’s zijn de toekomst, vinden de meesten automerken (niet allemaal). Toch is een groot deel van het Nederlandse wagenpark niet vergroent. In dit artikel duiken de in de RDW-data. Hoeveel benzine, diesel en elektrische auto’s zijn er in Nederland?
Hoewel benzine, diesel en wegenbelasting duur zijn, is een elektrische auto voor velen nog niet financieel haalbaar. Het aantal benzine en diesel auto’s stijgt dan ook nog ver boven het aantal EV’s uit.
Hoeveel auto’s rijden er in Nederland rond?
In Nederland rijden er momenteel 11.042.678 personenauto’s en lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kilogram). De meeste personenauto’s vind je in de provincie Zuid-Holland: 1.839.775 auto’s. De meeste bedrijfswagens zijn er in Noord-Brabant: 177.235 auto’s.
Hoeveel benzine auto’s rijden er in Nederland rond?
Momenteel rijdt het grootste deel van de Nederlandse auto’s nog op benzine. 7.848.720 hebben een benzinemotor aan boord.
Hoeveel diesel auto’s rijden er in Nederland rond?
Een stuk kleiner is het aandeel diesels. 1.978.314 zelfontbranders staan er nu bij de RDW geregistreerd.
Hoeveel elektrische auto’s rijden er in Nederland rond?
Het aantal elektrische auto’s in Nederland ligt op 343.677 exemplaren. Dit is dus nog een klein aandeel van het gehele wagenpark (3,1 procent), al groeit het aantal EV’s wel.
Leeftijd auto’s in Nederland
Een groot deel van het Nederlandse wagenpark is oud. Althans, ouder dan 10 jaar. 5.129.199 personenauto’s en 409.621 bedrijfswagens rijden al meer dan een decennium rond. Ook in deze groep komen al elektrische auto’s voor. 2976 elektrische personenauto’s en 403 elektrische bedrijfswagens.
Jonger dan 5 jaar
Een veel kleiner aandeel hebben auto’s jonger dan vijf jaar. 2.579.234 personenauto’s en 409.621 bedrijfsauto’s zijn nog echt jong. Dit kleine aandeel heeft natuurlijk te maken met de stevige prijs van nieuwe en jong gebruikte auto’s. Zo was vorig jaar oktober de prijs van een gemiddelde occasion bijna 24.500 euro. Deze gemiddelde prijs ligt 2,6 procent hoger dan het laatste record, juni 2022.
Een tweedehands Tesla Model S is een aantrekkelijke elektrische occasion, maar je krijgt er geen subsidie voor. Daarvoor mag de originele cataloguswaarde van een elektrische auto niet meer dan 45.000 euro bedragen.
Of de vraag naar occasions zo hoog blijft en tweedehands auto’s nóg duurder worden, hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld: grondstoffen Nieuwe auto’s lijken in ieder geval nog niet veel goedkoper te worden met de komst van veel prijzige elektrische auto’s.
Belastingplan 2023: dit kost benzine en belasting volgend jaar

Lees hier het gehele bericht