Duik in de prijslijst: de NIO EL7 – Beter dan Tesla Model Y?

Vorig jaar zijn in Nederland heel wat nieuwe merken geïntroduceerd. Een daarvan is NIO. Met een duik in de prijslijst maken we alvast kennis met hun SUV-model, de NIO EL7.
NIO debuteert in ons land met drie modellen. In de vorm van de ET5 en ET7 zijn er twee sedanachtige modellen voor de hogere middenklasse. Wil je wat meer interieurruimte en/of een hogere zit, dan kan je bij ze terecht voor de NIO EL7. Dat is een 4,9 m lange vijfpersoons SUV voor eveneens de hogere middenklasse. In China heet de auto ES7, vandaar de afwijkende naam op de foto boven dit artikel.
Specificaties NIO EL7
Om vermogen zit je in de NIO EL7 nooit verlegen. Je krijgt sowieso een vermogen van liefst 480 kW (653 pk), overgebracht op alle vier de wielen. Daarmee sprint je in slechts 3,9 seconden naar de 100 km/u, met een topsnelheid van 200 km/u. Wel is er keuze uit twee batterijpakketten: een 75 kWh en 100 kWh variant, met respectievelijk 70 en 95 kWh bruikbare capaciteit. Dat brengt de actieradius op 400 of 520 km (WLTP).
Prijzen NIO EL7
De vanafprijs van de NIO EL7 bedraagt 76.900 euro. Een flink bedrag, maar de auto wordt dan ook standaard geleverd met alles erop en eraan. De optielijst beperkt zich tot de visuele aankleding, waarover straks meer. Ook kan je de batterij dus nog kiezen. De batterijkeuze maak je op twee manieren: groot of klein en koop of huur.
De genoemde vanafprijs is gebaseerd op batterijhuur. Koop je de 75 kWh-batterij, dan kost dat een stevige 12.000 euro extra. Het huren van de batterij kost 169 euro per maand. De 100 kWh-batterij kost zelfs 21.000 euro extra, of heeft een maandbedrag van 289 euro per maand. Wat voordeliger is moet je voor jezelf bepalen, afhankelijk van hoe lang je met de auto wilt blijven rijden. Een voordeel van de batterijhuur is dat je ervoor kunt kiezen om tijdelijk een grotere of kleinere batterij te nemen. Die wissel je dan eenvoudig bij een van de NIO wisselstations.
Uitrustingen NIO EL7
Net als veel van de andere nieuwe merken werkt NIO niet met een traditionele prijslijst. Dat hoeft ook eigenlijk niet als er geen optielijst is. Een heel duidelijke lijst met uitrustingen is er echter ook niet, wel noemt het merk enkele highlights. De NIO EL7 is standaard voorzien van: portieren met soft-close-functie, akoestische ruiten, een te openen panoramadak, onafhankelijk elektrisch verstelbare rugleuningen achterin, een 12,8-inch display voor het uitgebreide infotainment (met o.a. 5G, Bluetooth 5.2, Wi-Fi 6, UWB en NFC), de NOMI-spraakassistent op het dashboard, een hoogwaardig audiosysteem met 23 speakers en 1.000 watt vermogen, een elektrisch uitklapbare trekhaak en geavanceerde semi-autonome rijfuncties.
Exterieuraankleding NIO EL7
De beperkte optielijst dan. Voor de carrosserie is er keuze uit zeven kleuren. Niet-metallic grijs is standaard, zwart en wit zijn opties zonder meerprijs. Voor 1.680 euro extra behoren ook groen, oranje en twee tinten blauw tot de mogelijkheden. Voor 2.600 euro kan je ook kiezen voor 21-inch velgen als alternatief voor de standaard 20-inch exemplaren. Afhankelijk van de batterijkeuze kosten die velgen wel ook 20 à 30 km aan actieradius, dus tenzij je de grotere velgen echt veel mooier vindt hou je dat geld beter op zak.

Interieuraankleding NIO EL7
Standaard is het interieur grotendeels bekleed met lichtbruine bekleding in combinatie met een donkergrijs dashboard en portierdelen. Desgewenst is de bekleding volledig zwart of juist spierwit. Beide opties hebben geen meerprijs.

Losse opties
De losse opties zijn alleen twee winterbandensets. Een set 20-inch wielen voor 4.000 euro, een set 21-inch wielen voor 4.500 euro. Ook weer stevige prijzen, maar het zijn dan ook complete wielsets met luxe velgen.
NIO EL7 zelf samenstellen
Wil je de NIO EL7 zelf samenstellen? De configurator is te vinden op www.nio.com/nl_NL.

Lees hier het gehele bericht