In Duitsland zijn ze nog lang niet klaar met die gevreesde Europese plannen voor 2035. Voor wie het – bijna onmogelijk – gemist heeft: vanaf 2035 moeten alle auto’s die nieuw in de EU worden verkocht ‘uitstootvrij’ zijn. Dat leek definitief, maar in de Europese politiek weet je dat nooit helemaal zeker. Het definitieve karakter staat al een tijdje heel wat minder stevig in zijn schoenen, omdat het machtige Duitsland het niet eens lijkt te zijn met de plannen.
Duitsland wil vooral dat er ook ruimte komt in de plannen voor andere aandrijfmanieren dan de batterij-elektrische auto, bijvoorbeeld schone(re) brandstoffen. Het land zou er zelfs in geslaagd zijn om dat een mogelijkheid te laten zijn in de plannen, maar tot nu toe zouden die wijzigingen niet daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Onze Oosterburen vinden ook Italië aan hun zijde. Dat land lijkt ‘100 procent uitstootvrij’ simpelweg te rigoureus te vinden en waarschuwt voor de enorme gevolgen die de plannen voor de Europese auto-industrie kunnen hebben.
Transportministers uit Duitsland, Italië, Tsjechië, Polen, Roemenië, Hongarije en Slowakije hebben elkaar deze week ontmoet om over de plannen te praten, zegt Reuters. Deze EU-landen zouden allemaal willen dat er wijzigingen komen in het plan. Zo zou er een aparte categorie moeten komen voor auto’s met verbrandingsmotoren die op synthetische of anderszins schone brandstoffen rijden.