Een oude driftheld stopt met roken – Toyota AE86 op elektriciteit

Laat alstublieft komen. Of kite kudasai, mochten de grote bazen van Toyota meelezen. En dan doelen we het uiteraard op deze twee smakelijke restomods op basis van de Toyota AE86. Eén driftlegende op waterstof, de ander is volledig elektrisch met handbak.
Toyota heeft op basis van de achterwielaangedreven Corolla uit de jaren tachtig twee geweldige uitvoeringen gemaakt. Om iets minder milieubelastend de achterbanden op te roken, zeg maar.
Toyota AE86 in driftscene op handen gedragen
Want daarvan is deze Corolla vooral bekend geworden. Hij wordt ook wel de Toyota AE86 genoemd en wordt in de driftscene op handen gedragen.
(Foto: Toyota)
Deze Toyota was er in meerdere carrosserievarianten. Als tweedeurs coupé en driedeurs hatchback met klapkoplampen en vaste lichtunits. Op basis van die laatste twee heeft Toyota restomods gemaakt.
Waterstofode aan de AE86 Trueno
De AE86 H2 is een waterstofode van Toyota aan de Trueno-versie en heeft onder de motorkap de 1,6-liter zestienkleps viercilinder uit het origineel. Met een handgeschakelde vijfbak, achterwielaandrijving en een sper in de achteras.
(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)
Het huidige vermogen is niet bekend, maar oorspronkelijk leverde hij 124 pk en draaide moeiteloos meer dan 7000 toeren per minuut. Toyota stelt dat het de 4A-GE-motor heeft voorzien van andere brandstofleidingen, gewijzigde injectoren en aangepaste bougies om het legendarische blok goed op waterstof te laten lopen.
(Foto: Toyota)
Maar verder heeft Toyota de viercilinder niet aangepakt. Hij klinkt, voelt en presteert zoals echte petrolheads, ehhh pardon, de milieubewuste liefhebber dat wenst te hebben. Achterin zijn twee opslagtankjes voor waterstof geplaatst die afkomstig zijn uit de Toyota Mirai.
Modellista maakt design nieuwe Toyota Prius nog interessanter

Toyota AE86 met elektromotor uit de Tundra
Verder is de AE86 H2 helemaal in originele staat gehouden. Dat betekent ook dat er onveranderd rook en fijnstof van de banden komt, maar er wel veel minder uitstoot via de eindpijp naar buiten komt.
(Foto: Toyota)
Het kan ook anders en dat bewijst Toyota met de AE86 BEV. Dit volledig elektrische studiemodel heeft de Levin-koets met normale koplampen als uitgangspunt.
(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)(Foto: Toyota)
Onder de motorkap ligt de elektromotor van de reusachtige Toyota Tundra hybride pick-up en de energieopslag vindt plaats in de batterijen van de stekkerhybride Prius. Die zijn achterin geplaatst voor een goede gewichtsverdeling. Toyota geeft geen vermogensoutput op voor deze AE86, maar de elektromotor levert in de Tundra HEV 48 pk en 250 Nm.
‘Handgeschakelde vijfbak’ die niet echt schakelt
Opmerkelijk in deze Toyota-concept is verder de ‘handgeschakelde’ vijfbak en de drie pedalen. Een echte versnellingsbak met koppeling is het niet, maar het simuleert de sensaties van een manuele transmissie. Alles om de rijbeleving zo dicht mogelijk bij het origineel te houden.
Op deze nieuwe Toyota C-HR moeten we nog twee jaar wachten

Rolkooi, kuipstoelen en een race-onderstel
Hij is verder opgebouwd met rolkooi, kuipstoelen, een race-onderstel met camberplaten en het interieur is gestript. Productieplannen zijn niet bekend, maar de geest van de AE86 lijkt in beide versies op een milieuvriendelijkere manier voort te leven. Laat maar komen, alstublieft. Of duidelijker voor de mensen die erover beslissen: kite kudasai.
(Foto: Toyota)

Lees hier het gehele bericht