Elektrische Citroën ë-C3: 320 kilometer bereik

De ene auto is de andere niet en zo is ook de Citroën C3 die je in Europa kunt kopen compleet anders dan het gelijknamige model dat Citroën voor markten als die van Argentinië, Brazilië en India heeft ontwikkeld. Ook daar rijdt namelijk een C3 rond, maar die heeft maar weinig met het hier bekende model te maken. Als je denkt dat die voor groeimarkten bestemde Citroën C3 van oudere techniek gebruik maakt dan de Europese versie, dan heb je het mis. Waar de Europese C3 nog op het PF1-platform staat van auto’s als de vorige generatie Peugeot 208, zetelt ‘de andere C3′ op de veel jongere CMP-basis van auto’s als de huidige generatie 208 en DS 3. Die basis is, zoals auto’s als de e-208, e-2008 en Corsa Electric al enkele jaren bewijzen, ook geschikt voor geheel elektrische aandrijflijnen en dus komt er ook van de voor groeimarkten bestemde Citroën C3 een elektrische versie.
In India heeft Citroën de eerste afbeeldingen van de elektrische Citroën C3 getoond. Die krijgt net als de elektrische versies Europese modellen van Citroën een ë-tje voor zijn modelnaam. Vanbuiten lijkt de Citroën ë-C3 nauwelijks af te gaan wijken van zijn broertjes en zusjes met verbrandingsmotoren.
De Citroën ë-C3 krijgt een relatief bescheiden elektrische aandrijflijn. Citroën hangt er een 29,2 kWh accu in en koppelt een 57 pk en 143 Nm sterke elektromotor aan de vooras. Daarmee zoemt de ë-C3 in zo’n 7 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt iets boven de 100 km/h. Volgens de Indiase meetcyclus bedraagt de elektrische actieradius 320 kilometer.
Citroën ë-C3 en Europa
En Europa dan? Daar ga je deze nieuwe ë-C3 zeer waarschijnlijk niet zien. Wél komt Citroën dit jaar met een geheel nieuwe C3 voor de Europese markt en ook daar komt een elektrische versie van. Later dit jaar meer!

Lees hier het gehele bericht