Failliet Lightyear boekte vorig jaar 64 miljoen euro verlies

Lightyear ging in januari deels op de fles en nu is een curator bezig om de financiële situatie in beeld te brengen. Daarbij komen ook jaarcijfers naar boven die er niet om liegen. Lightyear boekte vorig jaar een verlies van €63,9 miljoen. Ook heeft het een schuld van zo’n €12 miljoen euro, blijkt uit het faillissementsverslag waarover RTL Nieuws bericht. Eén van de oorzaken van het grote verlies was een verdubbeling van het aantal medewerkers. Daardoor liepen de loonkosten flink op. Volgens het management van Lightyear speelde ook mee dat het bedrijf geen nieuwe financiers kon aantrekken.

Het verlies bij Lightyear werd de afgelopen jaren steeds groter. Zo bleef het verlies in 2020 nog beperkt tot €5 miljoen, terwijl het bedrijf een omzet van €1,5 miljoen draaide. Twee jaar later was dat verlies dus bijna dertien keer zo groot, zonder dat daar 1 euro aan inkomsten tegenover stond. Op 26 januari is het faillissement uitgesproken. Bij het bedrijf werkten op dat moment 622 personeelsleden. Hun contracten zijn opgezegd. Verder is er een schuld van €3,65 miljoen bij de Belastingdienst en hebben zo’n 150 schuldeisers samen nog ruim €8 miljoen tegoed.
Doorstart nog onzeker

Het bedrijf probeert een doorstart te maken, zo werd eind februari bekend. Daarbij gaat alle aandacht naar de productie van de goedkopere Lightyear 2. De eigenaren van Lightyear wisten reeds €8 miljoen bij elkaar te sprokkelen om de doorstart in gang te zetten, maar voor een succesvolle doorstart is dus meer geld nodig. Bovendien stelt de curator aan RTL Nieuws dat er ook belangrijke bedrijfsmiddelen, waaronder productiemiddelen bij fabrikant Valmet in Finland, horen bij de boedel van het failliete deel van de onderneming. Die middelen kunnen aan de ene kant worden ingezet voor het terugbetalen van schulden, maar zijn anderzijds nodig voor de doorstart. De curator heeft meer tijd nodig om te kijken of en hoe dat opgelost kan worden en groen licht voor een doorstart is er voorlopig dan ook nog niet.

Lees hier het gehele bericht