Ford laat VW’s MEB-platform na twee auto’s los

Ford en Volkswagen hebben onderhouden een warme relatie met elkaar. De twee merken hebben elkaar onder meer gevonden op het gebied van bedrijfswagens. Zo is de nieuwe Volkswagen Amarok gebaseerd op de Ford Ranger en is de nieuwe Ford Tourneo Connect in de basis een Volkswagen Caddy. Ook op het vlak van personenauto’s hebben de twee merken elkaar gevonden. Zo gaat Ford het MEB-platform van de Volkswagen Group gebruiken voor twee elektrische modellen, waaronder een middelgrote SUV waar het merk onlangs een teaserplaat van liet zien. Het lijkt echter wel bij twee EV’s op Volkswagen-basis te blijven.
Tegen het Duitse Automobilwoche zegt Martin Sanders – directeur van Fords Europese EV-tak ‘Model e’ – dat het gebruiken van het MEB-platform van Volkswagen slechts een tijdelijke oplossing is. Na twee modellen is de ’transitieperiode’ die Ford volgens Sanders zo’n twee jaar aan ontwikkelingstijd heeft bespaard voorbij. Daarna komt Ford met elektrische auto’s die gewoon van eigen techniek gebruik maken.
Waarschijnlijk trekt Ford binnen nu en enkele maanden het doek van zijn eerste EV op MEB-basis. Dat wordt zoals gezegd een middelgrote elektrische SUV-achtige. Ook het tweede en laatst model wordt waarschijnlijk een elektrische hoogpotige. De twee MEB-modellen van Ford rollen straks in Keulen van de band. De productie van de Fiesta wordt daar straks stopgezet. Onder meer in het Spaanse Valencia – waar Ford momenteel niet alleen de Kuga maar ook de spoedig te verdwijnen Galaxy en S-Max produceert – gaat Ford EV’s op een eigen platform bouwen. Vanaf 2030 wil Ford in Europa alleen nog elektrische personenauto’s verkopen.

Lees hier het gehele bericht