Een grotere SUV van Porsche is eigenlijk best logisch. De al vrij forse Cayenne is wereldwijd niet aan te slepen en auto’s als de Lamborghini Urus, BMW XM en Ferrari Purosangue bewijzen dat het niet snel, duur en dik genoeg kan op dit gebied. Al in de zomer van 2022 ontdekten we dat zo’n groter en duurder model er daadwerkelijk komt.
Anders dan de genoemde concurrenten wordt de nog naamloze SUV volledig elektrisch. Porsche heeft serieuze ambities op dat vlak en wil dat in 2030 80 procent van de nieuwe modellen elektrisch is. De nieuwe SUV komt dan ook naast twee andere elektrische SUV’s te staan: een elektrische Macan (2024) en een elektrische Cayenne (na 2025). Het nieuwe model deelt zijn SSP Sport-platform met die Cayenne. De Macan niet, die maakt gebruik van de met Audi ontwikkelde PPE-basis.
Beeld van de nieuwe, grote elektrische Porsche was er nog niet, maar in het videomateriaal van de jaarlijkse persconferentie vonden we toch nog iets. Het gaat om een foto van een scherm waarop de auto onder een doek staat, dus verwacht er zeker niet te veel van. Toch maakt de plaat al een paar dingen duidelijk. Zo zien we afgeplatte koplampen in de stijl van de Taycan, al lijken ze hier wat scherper en rechtlijniger van vorm. De daklijn doet eveneens denken aan die van de Taycan en die van de Cayenne Coupé, wat wil zeggen dat hij al bij de B-stijl stevig de daling inzet. Het dak zelf vertoont de van de Taycan bekende ‘double bubble’, al zal dat kenmerk komen te vervallen als een eventueel beschikbaar panoramadak wordt gemonteerd.
Porsche belooft dat de nieuwe top-SUV de bakens gaat verzetten op het gebied van rij-assistentiesystemen en ‘een geheel nieuwe interieur-ervaring’ gaat bieden. Een exact introductiejaar voor de nieuwe Porsche wordt nog niet genoemd, al is wel duidelijk dat de auto moet gaan bijdragen aan het 2030-doel.