Honda en Sony hopen klant tien jaar in dezelfde auto te houden

Honda is op het gebied van elektrische auto’s nog een relatief kleine speler en voor techgigant Sony is het al helemaal onontgonnen terrein. De twee Japanse bedrijven bundelen hun krachten in Afeela om daar verandering in te brengen. Onlangs presenteerde Afeela zijn eerste concrete studiemodel, een toepasselijk Prototype genaamde aalgladde elektrische auto die duidelijk auto’s als de Mercedes-Benz EQE en Tesla Model 3 op de korrel heeft. Hoe wil Afeela zich precies gaan onderscheiden? Nou, onder meer door de auto’s heel lang up-to-date te houden. Dat blijkt wel uit een bijzondere ambitie die Sony Honda Mobility-topman Yasuhide Mizuno uitspreekt in gesprek met onder meer Automotive News.
Volgens Mizuno is het doel van Afeela om klanten tot wel tien jaar in dezelfde auto te houden. Iets concreter; het wil tienjarige lease- c.q. abonnementscontracten aan gaan bieden. “Het is traditie om elke drie of vijf jaar een auto te vervangen. Maar nu wacht er een grote verandering. Deze auto zullen we constant updaten, waarmee we proberen om klanten de auto vijf tot tien jaar te laten gebruiken.” Volgens Mizuno krijgen klanten de optie om nieuwe updates te installeren en het leasebedrag gelijk te houden, of updates af te slaan in ruil voor een lager leasetarief. Ongetwijfeld hangt er ook een gereduceerd tarief aan een langere leaseperiode.
Afeela Prototype (Honda en Sony)
Om de auto werkelijk zo lang interessant te houden, is grote rekenkracht nodig. In een tijdspanne van tien jaar komen er, zeker in het huidige tempo, immers technologieën bij die alsmaar meer vragen van de software en chips. Afeela wil daarom zijn auto’s voorzien van een enorm krachtige chip. Voor de techliefhebbers; we hebben het dan over een chip van Qualcomm die goed is voor 800 TOPS (800 biljoen handelingen per seconde). Dat moet onder meer mogelijk maken dat de auto’s van Afeela autonoom kunnen gaan rijden als de wet dat toe gaat laten. Daarvoor rust Afeela de auto’s ook alvast uit met de benodigde sensoren en ook met Lidar-technologie.
Zoals gezegd introduceert Afeela in 2025 zijn eerste model, een productieversie van de Prototype. Volgens Mizuno wordt er al nagedacht over een tweede en zelfs derde model. Het is nog niet bekend of en wanneer Afeela ook naar Europa komt.
Zou jij een auto tien jaar blijven rijden als er constant updates zijn en de auto steeds meer kan, of wil je simpelweg eerder weer eens wat nieuws proberen? Of misschien zijn die updates voor jou zelfs helemaal niet nodig om zo lang met een auto te doen? Laat het weten in de reacties. 

Lees hier het gehele bericht