Hozon Neta GT: elektrische vierzits coupé met flink bereik

Eind december dook AutoWeek in de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie de eerste foto’s op van een elektrische coupé van de Chinese fabrikant Hozon Auto. De auto waarvan we toen nog dachten dat hij Neta E zou gaan heten, is nu als Neta GT officieel aan het Chinese publiek voorgesteld op sociaal platform Weibo.
Het inmiddels negen jaar oude Hozon Auto verkoopt in China al een handjevol modellen, waaronder de Neta S die het op termijn ook naar Europa wil brengen. Het leveringsgamma van Hozon bestaat verder uit de Neta U en de Neta V, compacte cross-overs die nu een elektrische coupé naast zich krijgen. Na de Neta S is de Neta GT het tweede model van Hozon Auto dat op zijn Shanhai-platform staat. De Neta GT is 4,72 meter lang, 1,98 meter breed en 1,42 meter laag. Daarmee is-ie aanzienlijk langer dan bijvoorbeeld een Alpine A110 (4,18 meter). Wat lengte betreft komt de Neta GT meer in de buurt bij auto’s als de vorige generatie C-klasse Coupé (4,69 meter). Ook in de Neta GT moet je met z’n vieren blits door het automobiele leven kunnen. Met als groot verschil dat de Neta GT dus volledig elektrisch is. Verwacht overigens niet al te veel van de ruimte achterin, de daklijn loopt namelijk behoorlijk sterk af.
De Neta GT komt onder meer beschikbaar met een enkele 231 pk sterke elektromotor. Ook komt er een versie met zowel voor als achter een elektromotor met datzelfde vermogen. Ongeacht de gekozen uitvoering bedraagt de topsnelheid van de minimaal 1.850 kilo zware Neta E 190 km/h. De elektrische actieradius bedraagt tot 580 kilometer, al is dat vastgesteld via de bepaald niet nauwkeurige CLTC-methode. Chinese prijzen zijn er nog niet.

Hozon Auto zou de Neta S in Europa op de markt te brengen. Mocht Hozon daadwerkelijk voet op Europese bodem zetten, zou het dan ook deze elektrische coupé moeten meebrengen?  

Lees hier het gehele bericht