Het Engelse Helixx wil vooral groeimarkten van relatief goedkoop elektrisch vervoer voorzien. Het bedrijf is voornemens om een viertal elektrische bedrijfswagentjes aan te bieden via een abonnementsconstructie waarbij de gebruiker al vanaf omgerekend €0,23 per uur een wagentje kan huren. De elektrische werkpaardjes moeten lokaal geproduceerd worden in wat het Helixx Mobility Hubs noemt. Deze productielocaties zijn volgens de Engelsen schaalbaar en modulair en worden in delen verscheept naar waar ze uiteindelijk moeten staan. Volgens Helixx kan dat ‘nagenoeg overal ter wereld.’ De Hubs moeten vervolgens door ‘lokale partners’ uitgebaat worden.
Helixx heeft een line-up van aanvankelijk vier modellen voor ogen. De Cargo is een compacte bestelauto for last mile delivery met tot 2.100 liter bagageruimte. De Truck is een kleine pick-up en de Tuk en Ride zijn achtereenvolgens open en dichte wagentjes die voor personenvervoer ingezet kunnen worden. In beide versies moeten vier personen passen. De topsnelheid van de Tuk en Ride ligt op 80 km/h een op een volle accu moeten ze 113 kilometer kunnen afleggen. Helixx spreekt ook over de een optionele 12 kWh accu waarmee de actieradius toeneemt tot 200 kilometer. De ontwerpers van de bedrijfswagens van Helixx zijn afkomstig van – hou je vast – zowel Apollo als DeTomaso.
Volgens Helixx draagt het met zijn kleintjes bij aan het (voordelig) mobiel maken van personen en bedrijven terwijl het gelijktijdig bijdraagt aan het verminderen van luchtvervuiling. Maar, wordt het opladen van de kleintjes geen probleem? Volgens Helixx niet. Het heeft namelijk accuwisselstations bedacht waar de LFP-accu’s van de elektrische modellen eenvoudig omgewisseld kunnen worden voor volle exemplaren. Helixx-topman een -oprichter Steve Pegg ziet onder meer in megasteden als Jakarta een Bangkok markt voor zijn beoogde EV’s.
Helixx heeft naar eigen zeggen al een succesvolle pilot afgerond in Oxfordshire en zegt dat het zijn concept ook elders in het Verenigd Koninkrijk en Singapore gaat uitproberen.