Dit jaar is de onbelaste kilometervergoeding verhoogd van €0,19 naar €0,21 per kilometer. In 2024 komt daar weer €0,01 bij. Die onbelaste kilometervergoeding dekt voor velen de kosten niet en een berekening van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) bevestigt dat. Volgens VZR is een onbelaste kilometervergoeding van €0,31 voor een gemiddelde middenklasser een reële kilometervergoeding. In 2022 vond VZR een onbelaste kilometervergoeding van €0,26 nog reëel. Doordat auto’s, brandstof en reparatie- en onderhoudskosten nu hoger liggen ligt ook de door VZR becijferde reële kilometervergoeding hoger dan vorig jaar.
De meer dekkende kilometervergoeding van €0,31 geldt voor een middenklasser, maar dat betekent niet dat de onbelaste kilometervergoeding van €0,21 gemiddeld wel dekkend is bij kleinere auto’s. Volgens VZR kost een auto uit de kleinste categorie de gemiddelde werknemer die zijn privéauto voor zakelijke kilometers inzet al €0,24 per kilometer. Voor een auto met een cataloguswaarde van boven de €40.000 ligt die kilometerprijs zelfs op €0,46.
Jan van Delft – voorzitter van VZR – zegt in een begeleidend schrijven dat de verhoging van de onbelaste reiskosten naar €0,21 mooi is, maar de lading nog steeds niet dekt. “Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend.”