Klaar voor de autobahn: Alpina B5 GT is de krachtigste ooit

De krachtigste Alpina ooit, die titel draagt de gloednieuwe B5 GT. Alpina’s visie op de BMW 5-Serie is een heerlijke autobahnblazer van een uitstervend soort.
Als autoliefhebber ken je Alpina wel. Het was eerder een losstaand merk dat auto’s bouwde met het platform en de carrosserie van een BMW. Inmiddels is het merk overgenomen door de Beierse autofabrikant. Toch zijn de auto’s die nu gebouwd worden, nog echte Alpina’s.
Krachtigste Alpina ooit
In ieder geval tot 2025 blijft Alpina een eigen merk. De B5 GT is dus ook geen BMW met een Alpina-labeltje, het is een rasechte!
(Afbeelding: AlpinaMedia)
Sterker nog, het is de krachtigste Alpina ooit gebouwd. Geen elektrische aandrijflijn, maar een dikke 4,4-liter V8 met 634 pk en 850 Nm aan koppel ligt er in de neus van de 5-Serie. Het vermogen wordt middels een automatische versnellingsbak met acht verzetten naar de wielen gestuurd.
Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint de krachtigste Alpina ooit in 3,4 seconden. Tenminste, als je de sedan koopt. Bestel je de Touring dan doet de B5 GT er 0,2 seconden langer over.
(Afbeelding: AlpinaMedia)
Wellicht nog indrukwekkender is de sprint van 0 naar 200 kilometer per uur. De sedan doet dit in 11,3 seconden, de Touring in 11,9 seconden. Het versnellen topt pas bij 330 kilometer per uur. De topsnelheid van de Touring ligt 8 kilometer per uur lager.
Nissan doet waar veel BMW-fans van dromen

Om het gewicht van 2.155 kilogram (Touring) tot stoppen te dwingen met snelheden boven de 300 kilometer per uur, monteert het merk grote remklauwen van Brembo met remschijven van 15,5 inch voor en 15,7 inch achter.
Alpina B5 GT heeft een ingetogen design
Veel vermogen maar een ingetogen design, dat is hoe we het Duitse merk kennen. Ook bij de krachtigste Alpina ooit, is dat het geval.
(Afbeelding: AlpinaMedia)
Het exterieur wordt gekenmerkt door de Alpina-bumperlip, het uitlaatsysteem met vier uitmondingen en grote 20 inch velgen.
Dit is de meest betrouwbare auto, en dat verwacht je niet

De rijder van een B5 wordt ook in het interieur eraan herinnert dat hij of zij iets bijzonders rijdt. Zo is het BMW-logo op het stuur vervangen door een Alpina-logo staat er ‘B5 GT’ op de schakelflippers geschreven en zijn er speciale alcantara stoelen geplaatst. Op de middenconsole vind je een badge waarmee wordt aangetoond hoe uniek de B5 GT is.
Krachtigste Alpina heeft een flink prijskaartje
Er worden slechts 250 exemplaren van de auto gebouwd. De eerste auto’s worden naar verwachting uitgeleverd in juli 2023. Het prijskaartje ligt in Duitsland op 145.500 euro voor de sedan en 148.500 voor de Touring. De prijs in Nederland ligt door een hoger Btw-percentage en de BPM een stuk hoger.
(Afbeelding: AlpinaMedia)(Afbeelding: AlpinaMedia)(Afbeelding: AlpinaMedia)(Afbeelding: AlpinaMedia)(Afbeelding: AlpinaMedia)(Afbeelding: AlpinaMedia)
B5 (2005)

Lees hier het gehele bericht