Manhart ken je voornamelijk als bedrijf dat tot in den treure gigantische vleugels, overdreven wielen en heftige bumpers op modellen van voornamelijk Duitse fabrikanten plakt. Geregeld worden BMW’s en in de basis al sportieve modellen van Mercedes-Benz volgehangen met excessieve uiterlijke extraatjes, maar ditmaal laat Manhart zich van een heel andere kant zien. Het heeft namelijk een Lancia Delta Integrale 16v bij z’n kladden gegrepen. Dit is de Manhart Integrale 400.
Het bedrijf in Wuppertal zegt automobiel erfgoed belangrijk te vinden en noemt het huidige Lancia slechts een schim van wat het ooit is geweest. Manhart zegt dan ook niets anders te kunnen dan naar het verleden van Lancia te kijken en besloot dat het een goed idee was om de Lancia HF Integrale 16v een opfrisbeurt te geven. De Manhart Integrale 400 heeft net als het origineel een 2.0 viercilinder, al levert die machine de komst van een turbo van Manhart, nieuwe zuigers, drijfstangen, een aangepaste nokkenas, een nieuwe brandstofpomp en verbeterde koeling nu 375 pk en 550 Nm. Daarmee is de Integrale 400 zomaar even zo’n 175 pk sterker dan het origineel.
Lancia Delta
Manhart hangt een aangepast uitlaatsysteem met twee uitlaateindstukken met een diameter van 8 centimeter onder de Delta, past de handgeschakelde vijfbak aan en brengt een nieuwe koppeling naar z’n creatie. Daarnaast zet Manhart de Delta op een schroefset, brengt het moderne Brembo-remmerij naar de Integrale 400, remmen die zich achter 17-inch wielen van OZ Racing verborgen weten te houden. Meer uiterlijke aanpassingen? Zeker. Manhart geeft de Delta een spoiler bovenaan de achterruit en plakt een aantal stickers op de klassieke Italiaan. Het interieur is bekleed met een combinatie van leer en alcantara en we zien onder meer een sportstuurtje en een aangepast instrumentarium.
Heiligschennis of toch geslaagd? We laten het aan jou.