De Mazda CX-60 is – als we de MX-30 R-EV even vergeten – de meest recente toevoeging aan het Europese Mazda-gamma. Die CX-60 is zeker niet de laatste nieuwe SUV waarmee het merk onze markt bestookt. Mazda brengt immers dit jaar nog een nieuwe SUV naar ons continent. Dat is de CX-80 en die biedt alles wat de CX-60 ook biedt. En meer.
Vooral van opzij bezien valt het verschil in formaat op tussen de CX-80 en deze CX-60.
De Mazda CX-80 moet je beschouwen als een CX-60 met een maatje meer. De SUV wordt langer dan de CX-60 en de extra centimeters die hij langer is, leveren genoeg ruimte op voor de komst van een derde zitrij. Waar de CX-60 altijd een vijfzitter is, biedt de CX-80 dankzij een extra zitrij plek aan in ieder geval maximaal zeven inzittenden. Dat de CX-80 komt is geen verrassing. De auto werd gelijktijdig met de CX-60 en twee andere SUV’s aangekondigd. De andere twee zijn de nog te onthullen CX-70 en de reeds gepresenteerde CX-90. Dit duo is voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd. De CX-60 en CX-80 zijn voorbehouden voor onder meer Europa en – waarschijnlijk – de Japanse thuismarkt.
De Mazda CX-90 is net als de nog te lanceren CX-70 voorbehouden aan de Amerikaanse markt.
Net als de Mazda CX-60 komt de CX-80 met een plug-in hybride aandrijflijn op de markt. Daarnaast is de SUV afhankelijk van het land waar hij wordt verkocht verkrijgbaar met zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Niet alleen op technisch vlak zijn de gelijkenissen met de CX-60 groot, ook het design van de CX-80 is herkenbaar. De daklijn van de CX-80 loopt verder door naar achteren dan die van de CX-60, de achterportieren zijn langer en het achterste zijruitje van Mazda’s zevenzitter is groter dan het exemplaar van de CX-60. Recht van achteren en van voren bezien is de CX-80 ogenschijnlijk nauwelijks van de CX-60 te onderscheiden. Tenslotte verwachten we dat de dashboards van beide modellen identiek zijn.