Mercedes: ‘Euro 7-norm bedreigt duizenden banen’

De EU heeft momenteel het plan om in 2025 de nieuwe Euro 7-uitstootnormen in te voeren voor personenauto’s. Dat moet onder meer de uitstoot van stikstof verminderen, maar ook wordt er voortaan de loep gelegd op fijnstofneerslag door remmen en banden. Auto’s moeten bovendien een langere termijn aan de uitstooteisen kunnen blijven voldoen: nu geldt nog dat een nieuwe auto vijf jaar en 100.000 kilometer lang aan de norm moet blijven voldoen, maar dat wordt tien jaar en 200.000 kilometer. Luca de Meo, de president van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), waarschuwde onlangs dat hij verregaande gevolgen voor de Europese auto-industrie verwacht. Ergun Lümali, hoofd van Mercedes’ ondernemingsraad, sluit zich hierbij aan. Hij houdt zijn hart vast voor Mercedes-Benz-werknemers.
Volgens Lümali staat Mercedes weliswaar achter de Euro 7-norm an sich, maar niet achter het tijdsbestek waarin het ingevoerd wordt. Het zou volgens hem veel te vroeg komen. “De lanceringsdatum is onrealistisch en komt niet overeen met de transformatie van de fabrieken,” aldus Lümali volgens DPA. Hij bedoelt dat de verbrandingsmotor eerder het veld moet ruimen door Euro 7, omdat Euro 7 investeringen vergt die het niet meer waard zijn, maar dat Mercedes-Benz dan nog niet klaar is om volop op een elektrisch aanbod over te gaan. “Duizenden banen bij Mercedes komen daardoor in gevaar.” Als het aan Lümali ligt, wordt er dan ook nog eens scherp gekeken naar de beoogde invoering per 1 juli 2025.

Lees hier het gehele bericht