Na vijfentwintig jaar is de Volvo met achterwielaandrijving terug!

Volvo-liefhebbers opgelet, want na vijfentwintig jaar komen de achterwielaangedreven modellen terug. Kleine teleurstelling: het zijn geen moderne interpretaties van de zo geliefde 240 of 960. De elektrische Recharge-varianten van de XC40 en C40 krijgen de aandrijving op de achteras, een (hoognodige) grotere range en kortere laadtijden.
Volvo komt met drie nieuwe aandrijflijnen voor de elektrische versies van de XC40 en C40. Dat betekent twee uitvoeringen met achterwielaandrijving en een 4WD-variant die tot wel 62 kilometer verder komt op een volle accu.
Sinds 1998 weer Volvo met achterwielaandrijving
Daar komen we zo op terug, want het meest opvallende is dat Volvo sinds 1998 weer met achterwielaandrijving komt. Na de vermaarde 960 werd dat niet meer geleverd, dus keert het klassieke Volvo-karakter een klein beetje terug.

Volvo XC40 Single Motor met 7 pk meer
Dat begint met de 238 pk sterke achterwielaangedreven Volvo XC40 Single Motor die 7 pk sterker is dan het uitgaande basismodel met voorwielaandrijving. Hij heeft een nieuwe synchroonmotor met permanente magneet, die door Volvo is ontwikkeld.
Actieradius naar maximaal 476 kilometer
Het accupakket van de Volvo XC40-instapper heeft dezelfde 67 kWh nettocapaciteit als voorheen, maar door een verbeterde koeling van de batterij nam de WLTP-range toe van 425 kilometer naar 460 kilometer. De beter gestroomlijnde C40 profiteert van dezelfde update. Zijn range steeg met 38 kilometer tot een afstand van 476 kilometer op een volle accu.
Deze occasion wil je: Volvo V90 (960), beter dan BMW of Audi?

De laadtijd voor beide carrosserievarianten aan een 130 kW-snellader bedraagt 34 minuten om van 10% naar 80% State of Charge te komen. Ze kunnen ongewijzigd maximaal 150 kW binnentrekken.

De prijzen beginnen bij 47.995 euro, waarmee de XC40 precies 1000 euro duurder is geworden dan het uitgaande basismodel. De online configurator geeft een levertijd van 8 tot 12 maanden aan.
Snelladen tot 200 kW voor Extended Range-versie
Voor meer power én snellere laadtijden levert Volvo de 252 pk sterke achterwielaangedreven Single Motor Extended Range-versies van de XC40 en C40. Ze hebben het netto 78 kWh-accupakket, dat voorheen alleen op de 4WD-versies leverbaar was. Met de XC40 kan tot wel 515 kilometer gereden worden, volgens de WLTP-cyclus. De C40 komt maximaal 533 kilometer ver.
Bijzonder design: Zo werken de klapkoplampen van de Volvo EX90

Aan de juiste snellader trekt deze Extended Range voortaan maximaal 200 kW binnen in plaats van 150 kW, waardoor het 28 minuten duurt om van 10% tot 80% te laden. Deze versie start bij 49.995 euro.
Dwarse tijden van Volvo 240 en 960 terug?
Het is overigens nog maar de vraag of de oude én dwarse tijden van Volvo 240 en 960 gaan herleven met deze nieuwe generatie achterwielaandrijvers. We weten van de huidige modellen dat het elektronische veiligheidssysteem niet volledig uitschakelbaar is.
Daardoor kan het van nature speelsere weggedrag van een achterwielaandrijver weleens niet echt tot uiting komen in deze uitvoeringen. Maar de tractie zal zonder twijfel beter zijn dan van de voorwielaandrijvers.

Volvo XC40 Twin Motor met nadruk op achteras
Over goede tractie gesproken. Volvo heeft de vierwielaangedreven modellen van nieuwe motoren voorzien en daarbij de balans meer op de achteras gelegd. De voortrein is uitgerust met een 159 pk leverende (goedkopere) asynchroonmotor, terwijl de achteras wordt aangedreven door een synchroonmotor met permanente magneet van 249 pk sterk. Daarmee komt het maximale vermogen wederom uit op 408 pk, maar wordt de nadruk op de achteras gelegd. Voorheen had hij op elke as dezelfde motor van 204 pk.
Uit een netto accupakket van 78 kWh haalt de XC40 Twin Motor AWD een WLTP-range van 500 kilometer en dat is 62 kilometer meer dan zijn voorganger. De C40 wint 56 kilometer en moet 507 kilometer halen. Instappen kan vanaf 58.495 euro. Aan het uiterlijk van de verbeterde XC40 en C40 is niets veranderd. Op nieuwe, aerodynamisch gevormde 19-inch lichtmetalen wielen na.

Lees hier het gehele bericht