Voor de McLaren MP4-12C, de eerste McLaren sinds de legendarische F1, ontwikkelde het merk een 3,8-liter V8 met twee turbo’s en een carbon tub, een monococquechassis van koolstofvezel. De auto’s die de MP4 opvolgden – de 650S, 720S en diens Spider- en LT-varianten – maakten gebruik van min of meer hetzelfde chassis en een telkens verder doorontwikkelde versie van die achtcilinder, die op een gegeven moment groeide naar een cilinderinhoud van 4 liter. Nu lijkt McLaren een laatste slaatje uit het ontwikkelen van die twee hoofdingrediënten te willen slaan, door de boel nog een keer fijn te slijpen. Het resultaat is de 750S, aldus een ingewijde tegen Automotive News Europe, de laatste McLaren die het zonder elektromotor doet. De reeds verschenen Artura is het eerste serieproductiemodel mét.
De McLaren 750S krijgt elementen van zowel de gelimiteerde 765LT als van de 720S mee, waarvan laatstgenoemde overigens afgelopen maand uit productie ging. Zo extreem als de LT zal-ie niet worden, al zegt de bron van Automotive News wel dat de auto ‘agressiever’ wordt dan de 720S. En die staat – zeker als het op acceleratievermogen aankomt – al bepaald niet bekend om zijn ingetogen aard. Hoe dan ook: McLaren gooit er gewoon nog even 30 pk bij op.
Gelijk als coupé en Spider
Het resultaat van de laatste doorontwikkeling van McLarens eerste hedendaagse chassis en motor wordt naar verwachting in april onthuld. Naar verluidt komen de coupé- en Spider-variant gelijktijdig op de markt, waar McLaren tot op heden altijd eerst de coupé introduceerde en pas later de Spider. We kunnen voor zowel binnen- als buitenzijde een nieuw ontwerp verwachten, maar daarvoor ligt evolutie meer in lijn der verwachting dan revolutie. Wil je als klant je eigen sausje eroverheen gieten, dan hoef je daarvoor niet altijd meer naar McLaren Special Operations, de specifieke-wensen-tak van het merk. De anonieme bron geeft aan dat er voortaan altijd meer personalisatiemogelijkheden zullen zijn.
Verwacht een ontwerp dat zowel elementen van de 720S als van deze Artura kent.