De MG 5 Electric was de eerste elektrische stationwagon in Europa, maar lang heeft die relatief praktische MG het rijk niet alleen. Opel komt met een elektrische Astra Sportstourer, de Peugeot e-308 SW ligt in het verschiet en ook Volkswagen lijkt op termijn met een ‘Variant-variant’van de nog te onthullen ID7 te komen. Hoewel dat niet allemaal concurrenten van elkaar zijn, wordt het segment van de elektrische ‘wagon’ opeens een stuk drukker. Ook Nio is van plan mee te doen. AutoWeek kan je namelijk de eerste foto’s van de stationversie van de elektrische Nio ET5 laten zien.
De afgelopen maanden heeft AutoWeek je een heel stel nieuwe elektrische modellen van Nio kunnen laten zien, waaronder de EC6 en de ES6 waar we de foto’s en de eerste informatie van opdoken in de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie. Daar hebben we ditmaal ook de de stationversie van de Nio ET5 uit opgedoken. De Nio ET5 ‘Wagon’ – of ‘Shooting Brake’ als je die term prefereert voor een gelikt gelijnde stationwagon – meet 4,79 meter in de lengte, is 1,96 meter breed en 1,5 meter hoog. Daarmee heeft hij exact dezelfde afmetingen als de de ET5 zoals je die nu alleen als sedan kent. Dat maakt van de nieuwe stationwagonversie van de Nio ET5 natuurlijk geen pakezel, al zorgt de grotere laadklep natuurlijk wel voor meer laadgemak.
Nio ET5
Hoewel de achterzijde van de nieuwe stationwagonversie van de ET5 enigszins doet denken aan die van de Porsche Taycan Sport Turismo is de boel gewoon netjes overgoten met de designsaus die Nio over al zijn modellen giet. Wel wijkt de vorm van de achterlichten af van die achterop de ET5 Sedan. Het op de foto’s zichtbare exemplaar heeft volgens zijn registratiegegevens een 204 pk sterke elektromotor op de vooras en een 286 pk krachtig exemplaar op de achteras. Die aandrijflijn kennen we van de ET5 Sedan en wordt in die auto gecombineerd met een 75 kWh of 100 kWh groot accupakket en levert de auto een bereik op van achtereenvolgens 445 en 580 kilometer. In thuisland China krijgt deze nieuwe ET5-variant in ieder geval concurrentie van de Zeekr 001, een auto die op termijn ook naar Europa moet komen.