Ook autonome pods vinden plekje op CES

Maak kennis met de Holon Mover en de nieuwe – en verder naamloze – autonome pod van ZF. Beide zijn ontworpen om, zonder dat er een chauffeur aan te pas komt, tot respectievelijk 15 en 22 mensen te vervoeren. De Holon telt tien zitplaatsen, de ZF telt er vijftien. Voor ZF is het niet het eerste stuurloze busje dat het bedrijf ontwerpt, maar waar de eerdere alleen kon rijden op separate rijbanen, kan deze nieuwe zich mengen tussen de rest van het verkeer. Dat moet-ie ook op grote schaal gaan doen, want ZF presenteert gelijktijdig zijn nieuwe samenwerking met Beep, een Amerikaanse aanbieder van mobiliteitsdiensten. De komende jaren moeten er enkele duizenden exemplaren van de nieuwe ZF’s komen rond te rijden in de VS.
De auto/bus/pod maakt gebruik van een tot 100 kWh groot accupakket en kan daarmee tot 130 km afleggen in het drukke stadsverkeer. Aanvankelijk kan-ie tot maximaal 40 kilometer per uur, later moet dat ruim 80 kilometer per uur zijn. Qua specificaties wordt het bij de Mover van het nog vrij onbekende Holon een stuk minder concreet. Dat bedrijf heeft dan ook nog geen uitgesproken intenties voor het inzetten van de Mover. Wel schermt Holon met de indrukwekkende hoeveelheden technologie aan boord van het apparaat (negen LiDAR’s, zes radars, elf camera’s) en de goede toegankelijkheid ervan voor mensen met een fysieke beperking. Daarover beschikt de ZF echter ook. Die zal je dan ook eerder in het echt tegenkomen dan de Holon, gokken wij. Eerst maar afwachten hoe de (Europese of Amerikaanse) regelgeving voor autonome voertuigen zich verder ontwikkelt.
De vrolijke Holon Mover lijkt dieper in de conceptfase te zitten dan de al behoorlijk inzetbaar ogende pod van ZF.

Lees hier het gehele bericht