Peugeot, Hyundai, Volkswagen of Tesla: wie heeft de beste stroomlijn-sedan?

De sedan, of in ieder geval de sedan-achtige auto, komt terug. Daar lijkt het althans wel op, nu de ene na de andere fabrikant met een gestroomlijnde, lage elektrische auto komt. Logisch, leerden we eerder, want deze vorm is ideaal om een zo laag mogelijk verbruik en dus zo groot mogelijk bereik te verkrijgen. Bij Tesla weten ze dat natuurlijk allang. Niet voor niets is één van de succesvolste en ook simpelweg beste EV’s al jaren de Tesla Model 3, ook een gestroomlijnde sedan.
Er zijn echter meer kapers op de kust in deze klasse, die we maar even zullen aanduiden als ‘het nieuwe D-segment’. Terwijl traditionele Passats, Mondeo’s en Insignia’s al heel lang niet meer verkopen, lijken de extra gladde en elektrische nazaten van die auto’s de toekomst te hebben. Een sprekend voorbeeld daarvan is de Hyundai Ioniq 6, die zijn gestroomlijnde vorm onderstreept met een nogal spraakmakend design. De auto is al helemaal gepresenteerd en moet dit voorjaar aan de eerste klanten worden afgeleverd.
Later dit jaar kunnen we ook een eerste blik werpen op de Volkswagen ID7, die eerder deze week in gecamoufleerde vorm werd voorgesteld. Anders dan de Tesla en Ioniq lijkt de Volkswagen een grote hatchback-klep te krijgen, wat hem wat praktischer zou maken dan een echte sedan.
De Peugeot Inception Concept heeft nog helemaal geen achterklep, want dit is nog echt een concept-car. Volgens Peugeot is het meer een algemene kijk op wat we van het merk kunnen verwachten, maar wij mikken er toch op dat ook Peugeot met een elektrische 508-achtige (508-ige?) komt.
Van de Volkswagen en de Peugeot is nog niet alles bekend, maar we vonden het toch leuk om de vier genoemde auto’s vast eens met elkaar te vergelijken. We beperken ons voor nu tot deze vier, omdat dit de meer betaalbare opties in deze nieuwe klasse lijken te gaan worden. Iets hierboven kennen we ook auto’s als de BMW i4 en – nog hoger – Mercedes-Benz EQE, maar die laten we om die reden even buiten beschouwing.

Tesla Model 3
Hyundai Ioniq 6
Volkswagen ID7
Peugeot Inception Concept

Hatchback of sedan?
Sedan
Sedan
Hatchback*
Geen van beide

Afmetingen l/b/h
4,69/1,85/1,44 m
4,85/1,88×1,50 m
n.n.b.
5,00/g.o./1,34 m

Wielbasis
2,88 m
2,95 m
2,97 m
G.o.

Aantal elektromotoren
1 (achter) of 2
1 (achter) of 2
1 (achter) of 2
2

Max. vermogen
325 tot 513 pk*
151 tot 325 pk
g.o.
680 pk

Accucapaciteit
57,5 tot 75 kWh
53 of 77,4 kWh
58 tot… kWh*
100 kWh

Snellaadvermogen
Tot 250 kW
Tot 233 kW*
n.n.b.
g.o.

Actieradius
491 tot 602 km
429 tot 614 km
700 km**
800 km**

Prijs
Vanaf €52.993
Vanaf €45.895
n.n.b.
n.v.t.

Beschikbaar?
Nu
Binnenkort
2024
“Elementen” in 2025

g.o.=geen opgave
* Vermoedelijk
** Maximaal, volgens fabrikant
In een later stadium wordt ongetwijfeld meer bekend over de modellen, en kunnen we waarschijnlijk ook kolommen toevoegen voor auto’s die nu nog niet zijn gepresenteerd. Voor nu zijn we echter vooral benieuwd welke van deze 4 ‘streamliners’ jij het liefst op je oprit zou parkeren, en waarom.

Lees hier het gehele bericht