Nog geen drie jaar geleden was er het nieuws dat Peugeot de befaamde GTI-aanduiding een plek in het museum gunt en met het nieuwe PSE (Peugeot Sport Engineered) de sportieve uitstapjes zou voortzetten. De Peugeot 508 PSE was het eerste PSE-wapenfeit. Met zijn plug-in hybride aandrijflijn weliswaar een ander soort auto dan de GTI’s van weleer, maar wel mooi de sterkste straatlegale Peugeot ooit.
Niet geheel verrassend volgde begin 2021 de aankondiging van toenmalig CEO Jean-Philippe Imparato dat er van iedere geëlektrificeerde Peugeot een PSE-versie komt. Zijn opvolger, huidige CEO Linda Jackson, komt daarop terug. Sterker zelfs, in gesprek met het Britse Top Gear verklaart Jackson dat het vooralsnog bij de 508 PSE blijft. “Wie weet wat er in de toekomst nog gebeurt, maar op dit moment is eerlijk gezegd mijn grootste prioriteit om elektrische modellen te lanceren. Ik zeg nooit nooit, maar daar ligt nu mijn focus.”
Peugeot 508 PSE.
Opvallend is het zeker. Opel doet met zijn GSe-label immers iets vergelijkbaars als wat Peugeot met PSE van plan was, alleen is er bij Peugeot kennelijk geen ruimte voor. Overigens overtreft de Peugeot 508 PSE nog wel alle GSe-modellen van Opel. Met zijn systeemvermogen van 360 pk laat hij de sterkste GSe, de Opel Grandland GSe (300 pk), achter zich. De PSE profiteerde nog van de recente facelift van de Peugeot 508.