Private lease-tarieven ruim 17 procent gestegen in 2022

De tarieven voor private leasing zijn in 2022 flink gestegen. Het gemiddelde maandbedrag ging met 17,2 procent omhoog, volgens de voorlopige cijfers van het CBS. Vooral in de tweede helft van het jaar namen de prijzen behoorlijk toe. Waar Q1 en Q2 van 2022 prijsstijgingen van respectievelijk 11,1 en 16 procent lieten zien, waren dat in Q3 en Q4 stijgingen van 20,4 en 21,3 procent.
Wat dat in de praktijk betekent, laat een overzicht van collega Joost Boers zien. Hij controleerde sinds februari 2022 voor een beperkt aantal modellen de private lease-tarieven en noteerde die. Daaruit blijkt dat de verschillen tussen de tarieven in februari 2022 en januari 2023 voor veel modellen behoorlijk zijn. In de tabel hieronder vind je enkele voorbeelden.
De tarieven zijn vanafprijzen, telkens op basis van dezelfde voorwaarden.

Model
Private lease-tarief februari 2022
Private lease-tarief januari 2023
Toename (afgerond)

Mitsubishi Space Star
219
289
+32 %

Kia Picanto
229
269
+17 %

Suzuki Swift
261
314
+20 %

Dacia Duster
359
419
+17 %

Opel Mokka
359
428
+19 %

Citroen ë-C4
399
484
+21 %

Fiat 500e
299
420
+40 %

Peugeot e-208
339
399
+18 %

MG ZS
449
489
+9 %

Oorzaken en prognose
Gevraagd naar de oorzaken voor de tarievenstijging neemt Wilbert Philippo, oprichter van leasevergelijker.nl, de woorden ’the perfect storm’ in de mond. Er waren namelijk verschillende omstandigheden die allemaal bijdroegen aan de tarievenstijging. “Het begon met de schaarste van auto’s (door corona, tekorten, logistieke problemen, red.). Die zorgde ervoor dat fabrikanten hun prijzen verhoogden. Daarbij kregen leasemaatschappijen eerder vaak flinke kortingen van dealers, maar door de schaarste kwamen ook die vrijwel volledig te vervallen. Daarnaast had je nog de inflatie én de rentestijging.”
Het is dan ook de verwachting dat de prijsstijging aanhoudt, al zal die waarschijnlijk niet zo sterk zijn als het afgelopen jaar. Het wegvallen van de kortingen is immers al gebeurd en ook de schaarste lijkt in 2023 een minder grote rol te gaan spelen. Wel houdt de relatief hoge inflatie vooralsnog aan (die de prijzen hoe dan ook zal laten stijgen) en zouden de rentes ook zomaar verder omhoog kunnen gaan, met een verdere tariefstijging als gevolg. “Anderzijds is de vraag naar private lease-contracten wat afgenomen, wat een dempend effect op de prijs kan hebben”, voegt Philippo toe. “Dat is te danken aan de prijsstijgingen en aan de berichtgeving over de economie. Je gaat toch een financiële verplichting voor een langere periode aan, en daar zit niet iedereen nu op te wachten.”
Ook zakelijk leasen stuk duurder
De tarieven voor zakelijk leasen gingen in 2022 ook stevig omhoog, al was de stijging volgens de cijfers van het CBS niet zo sterk als die van de private lease-tarieven. De zakelijk lease-tarieven stegen met 8 procent, waar dat in 2021 nog 1,9 procent was. Voor de zakelijke lease maakt het CBS onderscheid tussen auto’s op benzine, diesel en elektriciteit, maar daartussen blijkt vrijwel geen verschil te zijn. Voor zowel EV’s als conventioneel aangedreven auto’s was de tarievenstijging ongeveer even sterk.
Wij zijn benieuwd: heb jij je het afgelopen jaar georiënteerd op een nieuwe (private-) leaseauto en vielen de tarieven je op? Voorbeelden van prijsstijgingen voor specifieke modellen zien we graag terug in de reacties onder dit artikel. 

Lees hier het gehele bericht