Toyota FCV Express Diner: koken en rijden op waterstof

Om de Australische consument verder op te warmen voor de grote toekomst die Toyota voor de toepassing van waterstof voor zich ziet, toert het merk met wat het de Hydrogen Showcase noemt door het immense land. In de periode tot en met juni laat Toyota in onder grote steden als Brisbane, Sydney en Perth onder meer de Mirai en een stadsbus met brandstofcel aan boord zien, maar de échte kers op de waterstoftaart is toch wel de Toyota FCV Express Diner.
Lekker koken.
De Toyota FCV Express Diner is een tot foodtruck omgetoverde HiAce, compleet met een keukenblok met daarin een inductieplaat met vijf pitten, een oven, een rijstkoker, een koelkast, een vriezer en drie wasbakken. De daarvoor benodigde energie haalt de FCV Express Diner uit een brandstofcel. Maar er is meer. De FCV Express Diner heeft in tegenstelling tot een reguliere HiAce namelijk geen benzine- of dieselmotor, maar de aandrijflijn van de Toyota Mirai. Dankzij twee waterstoftanks die samen 5,6 kilo waterstof kunnen opslaan, moet de FCV Express Diner tot 400 kilometer kunnen rijden. Concrete productieplannen lijken er echter niet te zijn.

Lees hier het gehele bericht