Jato Dynamics meldt dat er in 2022 wereldwijd 79,4 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd. Een enorm aantal, maar het waren er wel 2 procent minder dan de 80,7 miljoen nieuwe personenauto’s die in 2021 werden geleverd. Belangrijk hierbij: lichte bedrijfswagens zijn niet in de cijfers meegenomen. Registratiecijfers van pick-ups als de Ford F-150 zijn wel in de data van Jato Dynamics opgenomen.
Dat er in 2022 wereldwijd minder nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd, komt volgens Jato Dynamics onder meer door problemen in de toeleveringsketens en een krimpende automarkt in China. Ook speelden door landen en autoproducenten opgelegde sancties tegen Rusland een rol in de afname van het aantal geleverde auto’s. In Rusland kelderen de autoverkopen in 2022 met 59 procent tot zo’n 1 miljoen stuks.
Bestverkochte auto’s 2022
De Toyota RAV4 was in 2022 met wereldwijd 1,02 miljoen geleverde exemplaren vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. Hoewel de RAV4 aan kop gaat, werden er vorig jaar wel 10 procent minder exemplaren van geleverd dan in 2021. Slechts 9 procent van alle RAV4’s vond in Europa een eigenaar. 43 procent werd in de Verenigde Staten en Canada geleverd en 33 procent in China. Ook de nummer twee is een Toyota: de Corolla. In het bijzonder zelfs de Corolla Sedan, een auto die in China onder meer als Levin wordt geleverd. Van de Corolla Sedan zijn in 2022 992.000 stuks geleverd, 10 procent minder dan een jaar eerder. Ruim de helft van deze Corolla’s sedan vond in China een eigenaar, 22 procent in de Verenigde Staten en Canada en een magere 6 procent in Europa.
Ook zeer interessant is de auto die op plek drie is geëindigd: de Tesla Model Y. De elektrische cross-over was in 2022 goed voor 747.000 leveringen, 91 procent meer dan in 2021. Daarvan vond 44 procent een Chinese eigenaar, 34 procent een Amerikaanse of Canadese en 19 procent een Europese. Ook op plek tien vinden we een auto van Tesla. Die plek is namelijk voor de Tesla Model 3 waarvan 482.000 exemplaren in 2022 werden geleverd. Dat waren er 3 procent minder dan een jaar eerder. 19 procent van die Models 3 werd in Europa gekentekend, 47 procent in de Verenigde Staten en Canada en 28 procent in China.
In de Top 10 van populairste auto’s van 2022 vinden we vooral veel Japanners. Zo staat de immer populaire CR-V (733.000 stuks) van Honda op plek vier en vinden we op plek vijf, zes en acht achtereenvolgens de Toyota Camry, Hilux en Corolla Cross. De Nissan Sentra claimt plek zeven. Na Tesla is Ford de enige andere niet-Japanse fabrikant die een plek in de Top 10 weet te bemachtigen. De in de Verenigde Staten niet aan te slepen Ford F-150 staat met 525.000 geregistreerde exemplaren op positie negen.
Positie
Merk
Model
Aantal (2022)
Versus 2021
% in China
% in VS/Canada
% in Europa
1
Toyota
RAV4
1.016.000
-10%
33%
43%
9%
2
Toyota
Corolla Sedan/Levin
992.000
-10%
53%
22%
6%
3
Tesla
Model Y
747.000
+91%
44%
34%
19%
4
Honda
CR-V
733.000
-18%
52%
36%
2%
5
Toyota
Camry
673.000
-1%
40%
45%
1%
6
Toyota
Hilux
632.000
+13%
0,3%
0%
6%
7
Nissan
Sentra
566.000
-18%
80%
15%
0%
8
Toyota
Corolla Cross
530.000
+221%
42%
12%
0%
9
Ford
F-150
525.000
-5%
0%
97%
0,1%
10
Tesla
Model 3
482.000
-3%
28%
47%
19%
EV-groei
In 2022 vonden wereldwijd 7,37 volledig elektrische auto’s een eigenaar, 66 procent (+2,9 miljoen) meer dan in 2021. Elektrische auto’s waren wereldwijd goed voor een aandeel van ruim 9 procent in de leveringen. In Noorwegen was in 2022 maar liefst 71 procent van alle nieuw geleverde auto’s een volledig elektrische. In absolute zin is China natuurlijk de grootste EV-markt ter wereld. In China was 53 procent van alle vorig jaar geleverde nieuwe personenauto’s een EV.
Grootste merken
Toyota Motor Corporation was in 2022 de grootste autofabrikant ter wereld, gevolgd door de Volkswagen Groep op plek twee. Waar Toyota zijn wereldwijde marktaandeel met 0,3 procentpunt zag toenemen, zag Volkswagen zijn aandeel juist met 0,7 procentpunt afnemen. Hyundai Motor Group mag zich na de Volkswagen Groep de grootste fabrikant noemen. Het snelst groeiende merk was in 2022 het Chinese BYD dat zijn wereldwijde marktaandeel met 1,5 procentpunt zag groeien. Na Tesla is BYD de grootste EV-fabrikant ter wereld. Vorig jaar zijn 1,5 miljoen auto’s van Chinese merken buiten China geleverd, maar liefst 48 procent meer dan een jaar eerder.
SUV blijft populair
Van de 79,2 miljoen vorig jaar geleverde nieuwe personenauto’s waren er maar liefst 32,8 procent een SUV. Het marktaandeel van SUV’s nam van 39,7 procent in 2021 toe tot ruim 41 procent vorig jaar. In Europa nam de populariteit van SUV’s en cross-overs relatief het sterkst toe. SUV’s zijn in Europa goed voor 43 procent van de verkopen, 4,3 procentpunt meer dan in 2021. Alleen in Noord-Amerika is het marktaandeel van SUV’s groter (54 procent, China 41 procent). 20 procent van alle in 2022 geleverde nieuwe auto’s was een sedan, 16 procent een hatchback en 8 procent een pick-up. MPV’s waren nog goed voor een aandeel van 4 procent.