Van de Peugeot Inception Concept ga je huilen (of keihard lachen)

Dat zeggen wij niet, dat zegt Peugeot, want in de persinformatie staat letterlijk: ‘De Peugeot Inception Concept […] belooft intense emoties zodra je hem nadert, aanraakt of binnengaat.’ Tissues mee dus …
Alle pr-gekkigheid op een stokje, de Inception Concept is een belangrijke auto voor Peugeot. Hij is een statement. Een voorproefje van de toekomst, die we vanaf 2025 werkelijkheid zullen zien worden, aldus Peugeot. Vanaf dan gaan we designelementen van de Inception terugzien in productiemodellen.
Peugeot Inception zonder cobratanden
Het ontwerp van de concept car is duidelijk een evolutie van het huidige Peugeot-design, maar dan nog scherper. Grappig detail, de manier waarop de voorruit de ‘motorkap’ inloopt, doet ons heel erg denken aan een ander studiemodel van Peugeot, de spectaculaire Oxia uit 1988.
(Afbeelding: Stellantis)
Direct in het oog springend is het front van de Inception, waar de kenmerkende cobratanden van Peugeot niet meer terugkomen. In plaats daarvan zijn alleen de drie verticale streepjes er nog (zoals ook op de duurdere versies van de 208 en 2008). De grille is geen grille meer, want uiteraard is de Peugeot Inception volledig elektrisch.
Nieuw platform met 800 Volt-techniek
Hij staat op het nieuwe STLA Large-platform van Stellantis en heeft een indrukwekkende lengte van 5 meter. Met zijn 100 kWh-batterij zou de Inception een actieradius van 800 kilometer moeten kunnen halen. Dankzij de toepassing van 800 Volt-techniek, zoals de Porsche Taycan ook heeft, kan de Peugeot supersnel laden: 150 kilometer in 5 minuten. Inductieladen is ook mogelijk.
(Afbeelding: Stellantis)
Typisch concept car is het vermogen van de Peugeot: 680 pk uit twee elektromotoren, één voor en één achter. Daarmee gaat de Inception in minder dan 3 seconden naar 100 km/h. De slechts 1,34 meter hoge Peugeot staat op aerodynamisch geoptimaliseerde 20-inch wielen.
Peugeot Inception met Hypersquare
Erg productierijp kunnen we de Peugeot Inception niet noemen. Kijk maar eens naar het interieur, waar de ontwerpers een beetje zijn losgeslagen. Peugeot past een nieuw besturingssysteem toe, een evolutie van de bestaande i-Cockpit, met het kleine stuurtje en de instrumentencluster erboven.
(Afbeelding: Stellantis)
Hoe het precies werkt, legt Peugeot niet duidelijk uit, maar het klinkt in ieder geval niet erg intuïtief. Het stuur is rechthoekig, met daarop vier ronde bedieningselementen, die je met een vingeraanraking kan bedienen (Make Fysieke Knoppen Great Again, zeggen wij). Het middelpunt van het stuur is een soort tablet.
Peugeot 408: Trendsetter of designblunder?

Peugeot noemt de nieuwe manier van sturen en bedienen ‘Hypersquare’ en is van plan om het nog vóór 2030 in te voeren. Uiteraard heeft de Inception een steer-by-wire-systeem, anders moet je overpakken. En we hebben in de Tesla Model X Plaid met ‘yoke’-stuur gezien dat dat voor geen meter werkt.
Peugeot wil volledig CO2-neutraal worden
We hoeven waarschijnlijk niet te vermelden dat de Peugeot Inception deels is opgetrokken uit gerecyclede materialen, zoals restjes stof en hergebruikt polyester. Peugeot streeft ernaar om zijn ecologische voetafdruk binnen nu en zeven jaar met meer dan 50 procent te verminderen. In 2038 moet de fabrikant volledig CO2-neutraal zijn.
(Afbeelding: Stellantis)
(Afbeelding: Stellantis)
(Afbeelding: Stellantis)

Lees hier het gehele bericht