Verkoop Chinese auto’s in Nederland in twee jaar verdrievoudigd

Bovag, RAI Vereniging en RDC maakten onlangs inzichtelijk hoeveel nieuwe personenauto’s er in 2022 in Nederland zijn geregistreerd: 312.129 stuks. Steeds meer Chinese fabrikanten wagen zich aan een Europees en dus ook Nederlands verkoopavontuur, wat het interessant maakt om in te zoemen op de verkoopcijfers van die relatief jonge uit China afkomstige merken.
In 2022 zijn in Nederland 7.624 nieuwe personenauto’s van voor onze markt relatief nieuwe Chinese merken verkocht. Ter vergelijking: dat waren er in 2021 nog 4.392 stuks en in 2020 slechts 2.634. Dat betekent dat er in 2022 bijna driemaal zoveel nieuwe Chinese auto’s zijn gekentekend als in 2020, het gaat om een groeipercentage van 189 procent. Hier moeten we een paar belangrijke kanttekeningen bij plaatsen.
Allereerst hebben we Volvo en Polestar niet in de berekening meegenomen. Ondanks dat beide merken in handen zijn van de Chinese gigant Geely en we Geely’s Lynk & Co wél meenemen, hebben Volvo en Polestar hun oorsprong echt in Europa liggen. In dit artikel proberen we vooral de trend van de nieuwe Chinese merken in Nederland in kaart te brengen.
Welke merken nemen we dan wél mee die in de statistieken van Bovag, RAI Vereniging en RDC staan? Aiways, BYD, JAC, Lynk & Co, MG, Nio en Xpeng. Hoewel er al Hongqi’s in Nederland rondrijden, zijn die niet in de statistieken opgenomen. Dat handjevol Hongqi’s E-HS9 zou echter geen enorm verschil in het resultaat opleveren.
Vergeet de weerstand
Hoewel Chinese auto’s – in Nederland op de MG E-HS na stuk voor stuk elektrisch –  over het algemeen veel voor relatief weinig geld bieden, juicht lang niet niet iedereen de opkomst van de Chinese auto in Europa en Nederland toe. De één vindt het om geopolitieke redenen geen goede zaak, de ander vreest voor de wijze waarop Chinese fabrikanten eventueel met gebruikersdata omgaan en de ander vindt ze ronduit lelijk. Weerstand bieden lijkt weinig zin te hebben. Hoewel het marktaandeel van de genoemde merken met 2,44 procent van het totaal in 2022 geregistreerde aantal nieuwe personenauto’s nog altijd vrij beperkt is, ziet het er zeker niet naar uit dat het daarbij blijft. Niet geheel volgens verrassing komt het gros van de toename in het aantal nieuw geleverde Chinese auto’s voor rekening van de populaire Lynk & Co 01 en dat vertekent de boel natuurlijk. Maar feit is dat er een berg Chinese nieuwkomers nog aan zit te komen.
Sterker nog, we verwachten dat Chinese merken zich dit jaar een nog grotere hap uit de verkooptaart gaan toe-eigenen. Hoewel er in de laatste maanden van 2022 al BYD’s, Nio’s en Xpengs op kenteken zijn gezet, moet de grootschalige uitrol in 2023 pas echt op gang komen. De Atto 3 scoort zo te zien al behoorlijk goed. Daarnaast zijn er nog diverse Chinese merken en modellen die naar ons land komen. We noemden al Hongqi, maar we kennen ook nog Wey, Ora en Zeekr. Marktonderzoeker PwC voorspelde onlangs dat het aantal in China gebouwde auto’s dat naar Europa komt in 2025 op jaarbasis al op 800.000 stuks komt te liggen.
Registraties Chinese auto’s in Nederland

Merk
Model
2022
2021
% verschil

Aiways
U5
1
11
-90 procent

BYD
Han
3
0
nvt

Atto 3
161
0
nvt

Tang
2
2
+0 procent

Overig
0
1
-100 procent

JAC
iEV7
7
19
-63 procent

Lynk & Co
1
5.847
3.297
+77 procent

MG
4 Electric
38
0
nvt

5 Electric
283
0
nvt

EHS
137
244
-44 procent

Marvel R
307
16
+1818 procent

ZS
739
794
-7 procent

NIO
ET7
52
0
nvt

ES8
2
0
nvt

Xpeng
P5
5
4
+25

P7
6
1
+500

Lees hier het gehele bericht