“We staan nog maar aan het begin van onze samenwerking”, zou Volkswagen-CEO Oliver Blume hebben gezegd. Volgens Automotive News meldt hij ook dat de samenwerking met Ford zich zal intensiveren. Enigszins opvallend, omdat Ford zelf in eerdere berichten wat terughoudend leek te zijn over tenminste één deel van de samenwerking. Ford presenteert binnenkort zijn eerste EV op Volkswagens MEB-basis, maar heeft al aangegeven dat er in totaal slechts twee modellen op dit platform zullen verschijnen. Daarna stapt het van origine Amerikaanse merk weer over op een in eigen huis ontwikkeld platform.
De samenwerking tussen Ford en Volkswagen, die in 2019 werd aangekondigd, geldt echter op meer terreinen dan EV’s. De twee merken hebben elkaar ook gevonden op het gebied van bedrijfswagens, waar Ford en Volkswagen zo ongeveer de laatste spelers waren die bestelwagens louter onder de eigen merknaam voerden. Dat is een stuk duurder dan wat een concurrent als Stellantis doet. Daarom kennen we nu een op de Volkswagen Caddy gebaseerde Ford Transit/Tourneo Connect, komt er een op de Ford Transit Custom gebaseerde Volkswagen Transporter en heeft Volkswagen voor zijn nieuwe Amarok de Ford Ranger als uitgangspunt gebruikt. Wellicht kunnen we in de toekomst dus nog (veel) meer van dit soort coproducties verwachten.