In veel moderne auto’s is het aantal fysieke knoppen haast op één hand te tellen en moet je vooral veel via het centrale infotainmentscherm of via aanraakgevoelige ‘knoppen’ op het stuur bedienen. Het ziet er misschien strak uit, maar lang niet iedereen is er fan van dat het die kant op gaat. Wie het helemaal niks vind, wordt vast ook niet enthousiast van wat Volkswagen nu van plan lijkt.
Carbuzz dook onlangs patentschetsen op die erop wijzen dat Volkswagen de hendels achter het stuur wil schrappen. De functies die je daarop nu vindt, zoals richting aangeven, ruitenwissers aanzetten en verlichting inschakelen (bij sommige merken), zouden allemaal voortaan vanaf het stuurwiel bediend moeten worden. Aan de binnenkant van dat stuurwiel, in de bovenste helft, zitten knoppen. Die kunnen toegewezen worden aan de verschillende functies. Zo kun je bijvoorbeeld met de onderste twee aan de rechterkant richting aangeven. De ene voor linksaf, die eronder voor rechtsaf.
De knoppen, aanraakgevoelige exemplaren met haptische feedback, lichten op als je er eentje aanraakt. Zo kun je dus ook zien wat je doet, wel zo handig. Er zouden niet per se vaste knoppen voor functies hoeven te zijn, maar een configuratie zoals de bestuurder dat wenst. Ook zouden er tegelijkertijd verschillende functies voor dezelfde knop mogelijk zijn. Als de lampen bijvoorbeeld al aan staan, zou de knop op die plek bijvoorbeeld kunnen gaan dienen als een knop om de muziek mee te bedienen. Zo zouden er niet slechts evenveel functies kunnen worden bediend vanaf het stuur als hoeveel knoppen er zijn.
De Citroën GSA had ‘bedieningssatellieten’
Het klinkt allemaal nogal ingewikkeld en het is ook maar de vraag of Volkswagen hiermee verdergaat. Wat Citroën ooit bij onder andere de GSA deed, kwam er al enigszins bij in de buurt, maar dat bleek ook geen lang leven beschoren. Wat zou jij ervan vinden? Is het een welkome verandering, of maakt het alles nodeloos ingewikkeld?