De transitie naar een volledig elektrisch modellengamma kost natuurlijk klauwen met geld en daarom zegt Volvo zich genoodzaakt te zien om in te krimpen. Dit om ‘een efficiënter en duurzaam kostenplaatje voor de toekomst te garanderen’. Mooie woorden, maar het betekent onderaan de streep dat er zo’n 1.300 banen verloren gaan.
Het gaat om kantoorbanen, allemaal in Zweden, goed voor zo’n zes procent van het totale Zweedse werknemersbestand. Zo’n 1.100 ervan zijn bij het hoofdkantoor van Volvo’s personenautodivisie. De overige 200 banen die verdwijnen moeten nog worden vastgesteld. Onzekere tijden dus voor wie in Zweden op kantoor werkt voor Volvo.
CEO Jim Rowan licht de geplande krimp toe: “De kostenmaatregelen die we vorig jaar hebben genomen, beginnen vruchten af te werpen op een aantal belangrijke gebieden, zoals materiaalkosten. Het is echter duidelijk dat we meer moeten doen. Economische tegenwind, gestegen grondstofprijzen en toegenomen concurrentie zullen waarschijnlijk nog geruime tijd een uitdaging blijven voor onze industrie.”
Volvo wil per 2030 alleen nog elektrische auto’s verkopen. In maart 2021 gaf het het startschot voor een transitie naar een meer elektrisch aanbod voor de komende jaren. Inmiddels is de Volvo EX90 al onthuld als één van de nieuwe puur elektrische modellen en binnenkort maken we kennis met de Volvo EX30.