Volvo EX30, Zeekr X of Smart #1: welke Geely-EV moet je hebben?

Geely is misschien wel de slimste onder de Chinese autofabrikanten. In plaats van met veel moeite een geheel nieuw automerk naar Europa te brengen, met alle imagotechnische uitdagingen van dien, kocht het bedrijf al in 2010 simpelweg de overgrote meerderheid van de Volvo-aandelen op. Volvo’s worden nog steeds voor een belangrijk deel in Zweden ontwikkeld en zijn dus nog steeds de auto’s die veel Europeanen zo kunnen waarderen om hun design, maar achter de schermen trekt Geely aan de touwtjes.
Ondertussen pakt Geely stevig door en zijn er mede dankzij diezelfde Zweedse ontwikkelaars meer merken gelanceerd. Zo levert het EV’s van Polestar en kennen we Lynk & Co, dat met de 01 onder uiterst gunstige voorwaarden een fijne plug-in hybride biedt. Samen met Mercedes – keurig 50-50 – investeerde Geely flink in Smart, dat zichzelf met de #1 opnieuw uitvond. En dan is er nog Zeekr, een nieuw merk dat met de X en de 001 twee geheel nieuwe, futuristisch ogende EV’s op de Europese markt zet. Ondertussen komt misschien wel de grootste klapper van Volvo zelf: de Volvo EX30 is een compacte elektrische cross-over die vanaf zo’n 37 mille zal worden aangeboden en waar veel mensen logischerwijs reikhalzend naar uitkijken.
De Volvo EX30 staat op het zogenaamde SEA2-platform van Geely. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture, de 2 duidt een bepaalde formaatsklasse aan. Dezelfde basis vinden we ook onder de Zeekr X en de Smart #1, die daarmee automatisch veel techniek delen met de nieuwe Volvo. Verrassend is, dat niet de auto van het nieuwe onbekende merk of de auto van Smart, maar juist de Volvo de voordeligste van deze drie auto’s is. Daar hoort echter ook een kanttekening bij, want die lage prijs hoort bij een versie met een relatief kleine accu die bij de Zeekr en de Smart (nog) niet leverbaar zijn. Bovendien blijkt de Volvo het kleinst. Wat de andere verschillen zijn? Daar kunnen we je van alles over vertellen, maar de onderstaande tabel maakt het beter inzichtelijk dan wij schrijvend kunnen doen. Zeg het maar: welke van deze drie auto’s acht jij het meest kansrijk?

Volvo EX30
Zeekr X
Smart #1

Afmetingen
4,23×1,84×1,56 m
4,44×1,84×1,57 m
4,27×1,82×1,64 m

Wielbasis
2,65 m
2,75 m
2,75 m

Bagageruimte v/a
318 liter
362 liter
273-411 liter (verschuifbare bank)

Aantal elektromotoren
Single Motor: 1
Long Range RWD: 1
Pro+ & Premium: 1

Twin Motor: 2
Privilege AWD: 2
Pulse & Brabus: 2

Max. vermogen
Single Motor: 272 pk
Long Range RWD: 272 pk
Pro+ & Premium: 272 pk

Twin Motor Performance: 428 pk
Privilege AWD: 428 pk
Pulse & Brabus: 428 pk

Max. koppel
Single Motor: 343 Nm
Long Range RWD: 343 Nm
Pro+ & Premium: 343 Nm

Twin Motor Performance: 543 Nm
Privilege AWD: 543 Nm
Pulse & Brabus: 543 Nm

Topsnelheid
180 km/h
180 km/h
180 km/h

0-100 km/h
Single Motor: 5,7 s
Long Range RWD: 5,6 s
Pro+ & Premium: 6,7 s

Single Motor Extended Range: 5,4 s
Privilege AWD: 3,8 s
Pulse: 4,5 s

Twin Motor Performance: 3,6 s

Brabus: 3,9 s

Accucapaciteit (bruto)
Single Motor: 51 kWh (LFP)
69 kWh
66 kWh

Overige versies: 69 kWh

Laadmogelijkheden
Single Motor: 11 kW AC/134 kW DC
22 kW AC/150 kW DC
22 kW AC/150 kW DC

Overige versies: 22 kW AC/153 kW DC

Actieradius (WLTP)
Single Motor: 344 km
Long Range RWD: 440 km
Pro+ & Premium: 440 km

Single Motor Extended Range: 480 km
Privilege AWD: 400 km
Pulse & Brabus: 400 km

Twin Motor Performance: 460 km

Vanafprijs
€36.795
€45.990
€42.395

(Grote accu: €41.495)

Lees hier het gehele bericht