Voor wie een M3 niet genoeg is: dit is de brute BMW M3 CS

BMW trekt officieel het goed van de M3 CS. Het model is de overtreffende trap van de normale M3 en de Competition.
Vorige week kon Autovisie al de nieuwe BMW laten zien. Naast de uitgelekte afbeeldingen, zijn nu ook de specificaties van de Bimmer bekend.
BMW M3 CS is sterker
Onder de motorkap van de BMW M3 CS ligt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn als in de M3. Echter, de aandrijflijn levert nu 550 pk en 650 Nm aan koppel. De Competition-versie van de M3 levert 40 pk minder.
(Afbeelding: BMW)
Het extra vermogen heeft BMW uit het motorblok weten te halen door de turbodruk op te voeren van 1,7 naar 2,1 bar. Ook het motormanagement en het uitlaatsysteem is aangepast.
(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)
Door de toename in vermogen sprint de nieuwe BMW M3 CS van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,4 seconden. Vanuit stilstand sprint de CS naar 200 kilometer per uur in slechts 11,1 seconden. De tussensprint van 80 naar 120 kilometer per uur gaat aan je voorbij in slechts 2,6 seconden. Standaard is de bolide voorzien van het M Driver’s Pack. Hierdoor is de snelheid elektronisch begrensd op 302 kilometer per uur.
Lichter
Niet alleen de extra pk’s dragen bij aan de verbeterde prestaties. Ook het verlaagde gewicht draagt hieraan bij. Door de luchtinlaten, spiegelkappen, diffusor, spoiler en de motorkap van carbon te maken, weegt het model ongeveer 20 kilogram lichter dan de BMW M3 Competition. Daarbij geven de koolstofvezel de M3 CS ook een net iets stoerder uiterlijk.
(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)(Afbeelding: BMW)
Ook in het interieur komt de koolstofvezel terug. Zo zijn de middenconsole, schakelflippers en sierstrippen van het dure en lichte materiaal.
Meer vermogen en minder gewicht maakt de BMW M3 CS al beter dan de M3 Competition. Maar, er is meer. Als je de BMW M3 CS echt tot het uiterste wil drijven, dan moet je kiezen voor de optionele M Carbon keramisch remsysteem. Een dure optie, maar een mooie upgrade ten opzichte van de standaard al goede M-remmerij.
BMW M3 altijd met vierwielaandrijving
De BMW M3 CS heeft altijd vierwielaandrijving. De bestuurder heeft wel keuze uit hoe het vermogen verdeeld wordt. Enkel een achterwielaandrijver van de CS maken, is mogelijk.
Een prijskaartje van bijna 2 ton
De BMW M3 CS wordt slechts in kleine aantallen geproduceerd. De marktintroductie vindt plaats in maart 2023. In Nederland moet je 191.844 euro voor de heerlijke sportsedan neerleggen.
(Afbeelding: BMW)
Nu al de leukste auto van 2023? Alpine A110 R

Lees hier het gehele bericht