Deze occasion wil je: BMW Z1, ‘tweezitter met decolleté’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een BMW Z1.
Het is zonder twijfel een van de meest spraakmakende auto’s die ooit tevoorschijn kwam uit de Beierse kraamkamers: de BMW Z1. Dat is natuurlijk bijna allemaal te danken aan de waanzinnige portieren van de open tweezitter. De Z1 heeft hoge dorpels, waarin de deuren helemaal en volledig elektrisch wegzinken. “Een gouden vondst van BMW Technik, een gimmick van formaat die ervoor zorgt dat iedereen, maar dan ook iedereen zich zal herinneren als de eerste sportwagen met decolleté”, zo schreven we tijdens onze eerste test met het model.
(Afbeelding: Severs Breeman)
Waarom de BMW-designers de Z1 niet zagen zitten | Sjoerds Weetjes 215

Stijlgrapje
Of het naast heel fraai ook handig is? Eigenlijk wel. Want de deuren kunnen geopend blijven tot een kilometer of zestig. “Het voegt aan het open rijden een extra sensatie toe, doordat je het wegdek als een razende onder je door ziet schieten.” Overigens lijkt het alsof de BMW Z1 doodnormale deurgrepen heeft, maar die zijn een stijlgrapje. De deuren openen immers door op de verchroomde knop met sleutelsleuf te drukken.
(Afbeelding: Severs Breeman)
De unieke deuren eisen zoveel aandacht op, dat je soms vergeet welke andere bijzondere elementen de BMW Z1 heeft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de speciaal ontworpen achterlichtunits. Een flinke investering voor BMW destijds, omdat het niet heel veel exemplaren (8000) van de Z1 bouwde. Bijzonder is ook de dwarsliggende uitlaatdemper die de vorm van een omgekeerde vliegtuigvleugel heeft. Die vermindert de lift aan de achterzijde.
(Afbeelding: Severs Breeman)
Andere kleur
Als je denkt dat de BMW Z1 alleen bijzonder is door z’n uiterlijk en die deuren, heb je het mis. BMW gebruikte een verzinkt ladderchassis, dat door dat galvaniseren 25% stijver werd. Op dat chassis monteerden de Duitsers kunstof plaatwerkdelen, die je als eigenaar ook allemaal kon veranderen. BMW adviseerde diens klanten zelfs om een extra set plaatwerkdelen aan te schaffen. Zo kon je eens in de zoveel tijd namelijk van kleur veranderen! De Z1 had verder een vlakke bodemplaat van met glasvezel versterkte kunsthars ten behoeve van aerodynamica en een verhoogde stijfheid.
(Afbeelding: Severs Breeman)
Technisch leunde de Z1 op de BMW 325i uit die tijd. Dat betekende onder andere dat-ie in z’n neus een 2,5-liter zescilinder kreeg, goed voor 170 pk. Te weinig om echt sporwagenprestaties te genereren, zo oordeelde onze testredactie in 1989. Een lichte teleurstelling, omdat het onderstel wel heel capabel bleek en eigenlijk vroeg om meer vermogen.
(Afbeelding: Severs Breeman)
Prototype voor 3-Serie
Zo had de Z1 een unieke achterwielophanging (multi-link) en fungeerde hij als prototype voor de E36 3-Serie. Vóór had de Z1 nog altijd de ophanging van de 325i. “Samen met de Z-as vormt dat een onderstel dat in de dagelijkse omgang voor verrassingen zorgt. Over een asfalt- of betonbaan zoevend wordt elke naad in het wegdek of elk steentje met bijna seismografische kwaliteit naar de billen van de bestuurder doorgegeven, zonder dat dat overigens ooit onaangenaam is”, lezen we in onze eerste test.

Het rijdende experiment van BMW, de Z1 – Peters Proefrit

Tegelijkertijd lag de zescilinder in de BMW Z1 25 centimeter lager in het chassis en 25 centimeter verder naar achter ten opzichte van de 325i. Met een ideale gewichtsverdeling als gevolg (49 v/51 a). “Het rolcentrum ligt laag en daardoor is de Z1 erg vergevingsgezind en geeft hij een superieur gevoel van controle.” Al met al was de BMZ Z1 een uniek startschot voor de Z-reeks en zal hij altijd een bijzondere plek in de autogeschiedenis hebben.
Tweedehands BMW Z1
Wij vinden zo’n prachtige BMW Z1 die, net als het in 1989 door ons gereden exemplaar, is uitgevoerd in de opvallende tint Toprot. De open tweezitter heeft dik 90.000 kilometer achter de rug en is gedurende zijn levenscyclus goed onderhouden, waarvan documentatie aanwezig is. Deze Z1 verkeert in topstaat, maar daar moet je ook diep voor in de buidel tasten. De verkoper vraagt net geen 48 duizend euro voor het allereerste Z-model.
(Afbeelding: Severs Breeman)

Lees hier het gehele bericht