Deze occasion wil je: Zenos E10S, niet te rijden zonder oordopjes

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Zenos E10S.
Autovisie reed in 2016 met de nieuwe Zenos E10S. “Het is alles behalve een steroetiep, tot falen gedoemd project van over-enthausiaste knutselaars”, schreven we destijds.
Zenos E10 is een een radicale roadster
“Door eerst de gewenste prestaties en prijs vast te stellen en van daaruit beslissingen te nemen over hoe de nachtmerrie van hun oud-werkgevers eruit moest komen te zien, is een even unieke als getalenteerde en betaalbare roadster ontstaan.”
(Afbeelding: AutoTrack)
“De unieke onderhuidse constructie van de E10 bestaat uit een forse, balkvormige aluminium extrusie, die als het ware de ruggengraat van de auto vormt en waaraan de overige delen zijn opgehangen. Achteraan is een aluminium subframe bevestigd, waarin de aandrijflijn hangt. Over het midden van de extrusie drapeert Zenos een uit vijf delen gerecycled koolstofvezel bestaand inzittendencompartiment, waarin een stalen veiligheidskooi met rolbeugels is geïntegreerd. Het resultaat is een relatief licht en stijf chassis, dat bij een schadegeval in delen kan worden gerepareerd, wat de (verzekerings)kosten laag houdt.”
De occasion heeft 250 pk
“Het achterste subframe draagt naar keuze een tweeliter met 200 pk (E10), of een tweeliter turbo met 250 pk (E10S). Beide zijn afkomstig van Ford en afgezien van een zelfgeschreven motormanagement dat bij een lichte auto past, onaangeroerd gebleven om de betrouwbaarheid te garanderen.”
(Afbeelding: AutoTrack)
“Goedkoop, maar door hun hoekige vormgeving die naadloos bij het exterieur aansluit, niet aanstootgevend. Belangrijker is dat de E10 door de stijve basisconstructie niet gammel aanvoelt en dat de zitpositie perfect is. Achter het stuur staat een kleine display, waarop alle noodzakelijke informatie is af te lezen: toeren, versnelling en snelheid.”
Deze occasion wil je: Ferrari 575M, ‘waarachtige opvolger van de legendarische Daytona’

“Een contactslot heeft de E10 niet. De sleutel is een afstandbediening waarmee je de immobiliser uitschakelt. Daarna is een druk op de startknop genoeg om de Focus ST-motor op gang te slingeren. Naar geluidsisolatie kun je lang zoeken, dus de arbeidsgeluiden komen rauw door.”
(Afbeelding: AutoTrack)
“Elke reactie van het chassis is echter bovenal geleidelijk, voorspelbaar en corrigeerbaar. Het is niet ondenkbaar dat een doorgewinterde trackdayrijder de demping rondom en dan met name achter na verloop van tijd een tandje strakker zet voor een alerter gevoel. Op een snel circuit als Silverstone bleek 250 pk voorts te weinig om indruk te maken op een goed chassis als dit. Er kan minimaal 100 pk bij zonder dat de E10S overbelast raakt.”
De gevonden Zenos E10s occasion
Autovisie vindt zo’ bruut circuitmonster als occasion. De Zenos E10S komt uit 2015 en heeft pas 2050 kilometer op de teller staan. Het prijskaartje? Net geen 50 mille.

Lees hier het gehele bericht