Omdat we in deze rubriek altijd een mix van merken en modellen willen portretteren en tot op heden Mitsubishi, SsangYong en Suzuki nog door afwezigheid schitterden, tonen we ditmaal drie compacte cross-overs van deze Aziatische merken: respectievelijk de ASX, de Tivoli en de SX4 S-Cross.
Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec Intense – 2013 – 98.818 kilometer – €13.450
Wat is dat toch met de ASX van Mitsubishi? De huidige is een Renault Captur met drie in plaats van één wybertje, terwijl de vorige generatie vele facelifts kende om de aandacht maar niet te verliezen. Deze in november 2013 gekentekende Mitsubishi ASX heeft de zogeheten Jet Fighter-grille en dat is de enige optische highlight van de 1-SRJ-92, want verdere uiterlijke kenmerken zijn hem vreemd.
Eén eigenaar tot nu voor deze ASX
Maar wellicht zit de clientèle daar ook niet op te wachten. Die zoekt een niet al te grote, aardig ruime en goed in de spullen zittende cross-over die hen jarenlang probleemloos van A naar B kan brengen. Dit vanbuiten en vanbinnen wel erg zwarte exemplaar doet dat. Om te beginnen biedt de merkdealer hem aan, heeft hij slechts één eigenaar gehad die er nog geen ton mee reed en zit bij de vraagprijs een jaar Bovag-garantie inbegrepen. Daarnaast is het best een ruime auto: de kofferruimte is nipt het grootst en vooral voorin en in de breedte kom je weinig te kort. Dat geldt ook voor de Intense-uitvoering. Zaken als een panoramadak en xenon verlichting inclusief koplampsproeiers komen we van de geportretteerden enkel op deze ASX tegen.
Over de rijeigenschappen zijn we minder enthousiast. De besturing gaat erg licht, het schakelen (vooral de eerste twee versnellingen) daarentegen nogal moeizaam. Qua rijgenot is het zeker geen inspirerende occasion. Hetzelfde is van toepassing op het vrij somber opgezette interieur met daarin redelijk meubilair. Kortom: in veel opzichten kun je je aan zo’n gebruikte ASX geen buil vallen, maar roept hij evenmin warme gevoelens op. Voor de beoogde doelgroep (zoals hierboven omschreven) wellicht de eerste keuze, maar wij zijn te benieuwd wat SX4 S-Cross en – vooral – buitenbeentje Tivoli daar tegenover hebben staan.
Signalement
Merk Mitsubishi
Type ASX 1.6 ClearTec Intense
Bouwjaar november 2013
Kilometerstand 98.818
Vraagprijs €13.450
Waar te koop? Mitsubishi-dealer Tinholt, Velserbroek
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.590 cc
Max. vermogen 86 kW/117 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 154 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 442 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.100 kilo
Gem. verbruik 1:17,2
0-100 km/h 11,4 s
Topsnelheid 183 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Comfort/Exclusive – 2014 – 68.064 kilometer – €13.945
Het lastige van importoccasions is dat in het buitenland vaak afwijkende specificaties gelden. Deze Suzuki SX4 is daarvan een mooi voorbeeld. Nota bene aangeboden door de officiële dealer, wordt hij zowel als ‘Comfort’ als ‘Exclusive’ aangeduid. We missen echter onder meer het panoramadak dat op de – Nederlandse – Exclusive zit, terwijl de aanwezige inklapbare buitenspiegels weer niet op de Comfort horen.
SX4 S-Cross is licht
Geen reden om de R-271-VZ voorshands te laten staan. Want weliswaar is hij iets duurder dan de ASX (ook hier inclusief een jaar Bovag-garantie – altijd fijn bij import), hij is tevens jonger, terwijl de kilometerstand behoorlijk lager is. Bovendien heeft de Soes iets meer kleur (bruine lak, blauwe ringen in de tellers). Mooi zo, want deze Japanner loopt evenmin met zijn uiterlijk te koop.
De SX4 S-Cross is een heel stuk lichter dan z’n tegenstrevers (1.060 kilo tegenover dik 1.200 voor de anderen) en dat uit zich in het laagste brandstofverbruik en dito wegenbelastingtarief. Het zou ons niet verbazen als de Suzuki hierdoor de meest bescheiden exploitatiekosten heeft. Ondanks dit lagere gewicht en een qua kracht vergelijkbare motor zijn de prestaties niet hoger. Sowieso doet de SX4 S-Cross eerder gemoedelijk dan sportief aan. Opvallend daarbij is de vrij soepele achtervering. Vooral na behoorlijke drempels wil de achtersteven best nadeinen.
Een weinig ervaren vierwieler met voldoende plek voor mens en bagage, da’s deze occasion. En meer: de vrij rijke uitrusting stipten we al aan en met 1.200 kilo geremd trekgewicht verslaat hij de andere twee, terwijl het maximum laadvermogen met 670 kilo eveneens het hoogst is (ASX respectievelijk 1.100 en 635 kilo, Tivoli respectievelijk 1.000 en 540 kilo). Nadelen? De materiaalkeuze kan her en der beter, terwijl het zitcomfort net als bij zijn landgenoot hoogstens redelijk is te noemen.
Signalement
Merk Suzuki
Type SX4 S-Cross 1.6 Comfort/Exclusive
Bouwjaar april 2014
Kilometerstand 68.064
Vraagprijs €13.945
Waar te koop? Suzuki-dealer Oostendorp, Eindhoven
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.586 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 156 Nm bij 4.400 tpm
Bagageruimte 430 l/1.269 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1:18,5
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 180 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
SsangYong Tivoli 1.6 Quartz – 2015 – 69.717 kilometer – €12.950/€13.840
Vreemde eend in de bijt is de SsangYong Tivoli. Nieuw enkel met een atmosferische 1.6 te koop (er was ook een 1.6-diesel) die vanwege de CO2-heffing de auto vrijwel onverkoopbaar maakte. Gevolg: flinke afschrijving, zodat een gebruikte Tivoli juist interessant kan zijn. Om voldoende aanbod te hebben, worden ze daarom tevens uit het buitenland gehaald, wat ook deze SsangYong Tivoli geldt. De eerste prijs is inclusief verse apk, wij gaan voor het uitgebreide afleveringspakket, inclusief een jaar Bovag-garantie. Met €13.840 zit hij dan tussen de andere twee in, maar is een stuk jonger. En exclusiever, want wanneer heeft u er voor het laatst eentje zien rijden?
Tivoli is comfortabel
Kies je voor een Tivoli, dan haal je van deze drie de comfortabelste auto in huis. Op uitrustingsgebied en qua ruimteaanbod loopt hij keurig in de pas met de andere twee, waarbij vooral de hoofdruimte voorin aangenaam opvalt. Het meubilair doet dat ook; wij voelden ons het meest senang op de Tivoli-zittingen. Dat kan ook met zijn rustgevende karakter te maken hebben, want sportief is hij geenszins. De besturing is typisch Zuid-Koreaans-van-weleer licht, het ontbreken van een stabilisatorstang achter (die de Suzuki eveneens ontbeert) maakt hem geen enthousiaste bochtenridder: de hoge koets wil best overhellen. Nee, op rechte wegen voorzien van glad asfalt komt de Tivoli het best tot zijn recht. De zesde versnelling zorgt ervoor dat het blok niet te veel toeren draait, wat de rust aan boord bevordert. Dat drukt tevens het benzineverbruik, overigens zonder de (fabrieks)cijfers van de concurrentie te benaderen. Sowieso lijkt ons de Tivoli het duurst in gebruik, want probeer hem maar weer in te ruilen na een aantal jaren. Voor veiligheidsfetisjisten: de Tivoli scoorde 4 sterren in de EuroNCAP-crashtest (5 stuks voor beide Japanners). Opvallend: de carrosseriegarantie gold slechts 6 jaar, is dus in 2021 vervallen (de 12 jaar van ASX en SX4 S-Cross zorgen ervoor dat deze pas in respectievelijk 2025 en 2026 vervallen).
Signalement
Merk SsangYong
Type Tivoli 1.6 Quartz
Bouwjaar oktober 2015
Kilometerstand 69.717
Vraagprijs €12.950/ €13.840
Waar te koop? Auto Asbroek, Haaksbergen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 94 kW/128 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.600 tpm
Bagageruimte 423 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1:15,6
0-100 km/h n.b.
Topsnelheid 181 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke van deze drie Aziatische cross-overs past bij jou?
Samenvattend: de SsangYong Tivoli is exclusief en comfortabel, maar mist verfijning en raffinement op meerdere gebieden. Veel alledaagser en daarmee toegankelijker zijn de Mitsubishi ASX en de Suzuki SX4 S-Cross. Laatstgenoemde valt op door zijn beheersbare gebruikskosten. De ASX doet eigenlijk heel weinig fout, maar zorgt niet voor warme gevoelens. Welke van deze drie zou jouw occasion zijn?