Praktijkverbruik: hoe zuinig is de Peugeot 2008 PureTech (2013-2019)?

Al bij zijn introductie was de Peugeot 2008 verkrijgbaar met de atmosferische  1.2 PureTech-driecilinder met 82 pk. Wie iets krachtigers verlangde, kreeg een viercilinder, de eveneens natuurlijk ademende 1.6 VTI. Deze werd in 2015 vervangen door de turbogeblazen 1.2 PureTech 110, waarvan later ook varianten met 130 pk verschenen. Met deze turbomotoren levert de 2008 aansprekende prestaties, al blijkt de PureTech-motor in de praktijk niet voor iedereen een feestje. 
Verbruik Peugeot 2008 PureTech turbo
Om te beginnen houden we de turbogeblazen 1.2 PureTech tegen het licht, waarbij we de versies met 110 en 130 pk op één hoop vegen. Eigenaren van auto’s met deze motoren die hun verbruik bijhouden in de AutoWeek Verbruiksmonitor scoren een gemiddeld verbruik van 1 op 16,3 (6,2 l/100 km). 
De ongunstigste waarde komt op het conto van een PureTech 110 en is gemiddeld 1 op 15,1, gemeten tussen september 2017 en november 2022 en over een afstand van 106.663 kilometer. De zuinigste PureTech is eveneens een 110 pk-variant, waarmee de bestuurder in tweeënhalf jaar tijd 27.360 kilometer reed en een verbruik van 1 op 19,1 (5,2 l/100 km) realiseerde. 
Verbruik PureTech 82
De turboloze PureTech-motor mag dan 28 paarden minder voeden, dit blijkt nauwelijks uit het brandstofverbruik. Gemiddeld halen eigenaren met deze motor 1 op 16 (6,3 l/100 km). Wel liggen de verbruikswaarden met deze motor dichter bij elkaar, tussen de 1 op 15,5 (6,5 l/100 km) en 1 op 16,6 (6 l/100 km).
Welke benzinemotor je ook kiest, de Peugeot 2008 is niet bijzonder zuinig. Eigenaren van een Citroën C4 Cactus rijden gemiddeld 1 op 17,5 met hun PureTech 82, gebruikers van een C3 PureTech 110 komen in de buurt van 2008-rijders. Bestuurders van een nieuwere Volkswagen T-Cross 1.0 TSI laten gunstiger verbruikscijfers zien.

Lees hier het gehele bericht