De SkyActiv-G benzinemotor is vooral bijzonder omdat hij doet denken aan oudere motoren. Pas echt bijzonder is natuurlijk de SkyActiv-X met SPCCI-techniek, die debuteerde in de Mazda 3. Bij deze introductie gaf Mazda aan dat het nieuwe blok niet in oudere modellen zou worden geplaatst, waardoor de Mazda 6 deze techniek aan zijn neus voorbij ziet gaan. Voor het beeld: Mazda 3-rijders halen met deze 180 pk sterke SkyActiv-X een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15,6. Dat is netjes, maar nauwelijks revolutionair te noemen.
Verbruik Mazda 6 SkyActiv-G 2.0
De allerlaatste techniek moet de Mazda 6 dus missen, maar de 2,0-liter SkyActiv-G is met 145 of 165 pk nog steeds niet kinderachtig bedeeld. In de basis zijn beide motorversies hetzelfde. Zo kan het zijn dat de met 1 op 16,5 (6,1 l/100 km) zuinigste Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 het hogere vermogen heeft. De ongunstigste waarde wordt evengoed door deze vermogensvariant bepaald: 1 op 12,8 (7,8 l/100 km). Gemiddeld scoren gebruikers met de tweeliter SkyActiv-G een verbruik van 1 op 14,6 (6,9 l/100 km).
Van de 2,5-liter SkyActiv-G met 192 pk is te weinig data beschikbaar voor een echt stevige conclusie. Het gemiddelde dat we extraheren, 1 op 12,8 (7,9 l/100 km), doet vermoeden dat voor deze extra cilinderinhoud aan de pomp – niet verrassend – wat extra moet worden betaald.
Verbruik Mazda 6 met dieselmotor
Naast de turboloze benzinemotor levert Mazda ook diesels, die uiteraard wél zijn voorzien van een turbocompressor. Deze 2,2-liter SkyActiv-D levert 150 of 175 pk en ook deze vermogensvarianten hebben dezelfde basis. Gemiddeld rijden gebruikers met deze auto 1 op 17,5 (5,8 l/100 km). De enige bestuurder die beter dan 1 op 20 noteert, doet dat met 1 op 22,1 (4,53 l/100 km) riant. Een 175 pk sterke variant vormt de ondergrens: 1 op 14,8 (6,7 l/100 km).
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,6 scoort de Mazda 6 2.0 SkyActiv-G een keurig verbruik. Het laat zich goed vergelijken met dat van de Volkswagen Passat 1.4 TSI. In vergelijking met de Ford Mondeo 1.5 EcoBoost, waarmee eigenaren 1 op 12,8 noteren, doet zowel de Mazda als de Volkswagen het ronduit goed. Ook de Duitse en Japanse diesels zijn wat verbruik betreft aan elkaar gewaagd.