Hoe de nieuwe Porsche Cayenne zijn overtollige kilo’s laat verdwijnen

Hoe Porsche de kilo’s van de Cayenne laat verdwijnen, is ons een raadsel. Er komt zwarte magie aan te pas, vermoeden we, want ook na de recente facelift stuurt de forse SUV weer fabelachtig.
We gaan ervan uit dat de basis-Cayenne – nu met de nieuwere twinturbo V6 uit de E-Hybrid – en de achtcilinder Porsche Cayenne S met name buiten Europa gretig aftrek vinden, waar de brandstof goedkoper is en de belastingen lager zijn.
Porsche Cayenne E-Hybrid met grotere batterij
Bij ons zal de E-Hybrid voor het gros van de Cayenne-verkopen zorgen. Zijn elektromotor is 30 kW krachtiger dan eerst en brengt het systeemvermogen op 470 pk. Indrukwekkender nog is zijn koppel van 650 Nm.
De Porsche Cayenne Cabrio kwam er (gelukkig) nooit

De E-Hybrid raast in 4,9 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 254 km/h. Het geluid van de zespitter blijft daarbij mooi op de achtergrond. Alleen met de optionele sportuitlaat ingeschakeld, zet hij luidkeels doch beschaafd een keel op.
Relevanter voor de Nederlandse markt is de capaciteit van de batterij, die is van 17,9 naar 25,9 kWh gegaan, en de daaruit voortvloeiende elektrische actieradius. Die verdubbelde bijna, van net geen 50 kilometer naar maximaal 90 kilometer.
(Afbeelding: Porsche)
Dashboard van de Porsche Taycan in de Cayenne
Alle Cayenne-modellen van na de facelift profiteren van een uitgebreide interieurupdate. Kort gezegd heeft Porsche het dashboard van de Taycan overgezet naar zijn grootste SUV.
Achter het nieuwe stuurwiel – dat uit de 911 komt – prijkt nu een gebogen digitaal scherm, dat op tal van manieren te configureren is. De keuzehendel van de automaat verhuisde van een plek op de middentunnel naar een locatie naast het stuur.
Tussen de voorstoelen is nu plaats voor een opbergvak, een draadloze telefoonlader (die wordt gekoeld om een hogere laadsnelheid mogelijk te maken) en alle bedieningselementen van de airco en de verwarmbare stoelen.
Infotainmentsysteem werkt snel en intuïtief
Voor de belangrijkste functies, zoals het verhogen en verladen van de temperatuur, zijn fysieke tuimelschakelaars aanwezig. Minder urgente zaken stuur je aan met fraaie, minimalistische tiptoetsen, die haptische feedback geven bij gebruik.
De vernieuwde Porsche Cayenne krijgt méér cilinders

Het infotainmentsysteem van de Porsche Cayenne werkt snel en buitengewoon intuïtief. Een nadeel vinden we de afmetingen van sommige icoontjes, die eigenlijk te klein zijn om ze tijdens het rijden trefzeker te kunnen raken met je vinger.
Gelukkig heeft Porsche fysieke knoppen op het stuur geplaatst en luistert het computerbrein van de SUV redelijk goed naar gesproken commando’s.
Touchscreen voor de neus van de bijrijder
Nieuw voor de Cayenne is het touchscreen voor de neus van de passagier. Het is een 1440 euro kostende optie waarop de bijrijder films en series kan kijken, op de hoogte kan blijven van de route, en allerlei gegevens over de rit en de auto kan zien.
Peperdure unit maakt jouw ‘goedkope’ Porsche Cayenne modern

In potentie is het hartstikke afleidend voor de chauffeur, dus heeft Porsche daar iets op bedacht. Het display is bedekt met een speciale folie, die ervoor zorgt dat je vanuit een schuine hoek niets kan zien.

Lees hier het gehele bericht